Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pokrok ve školství na Otrokovicku pokračuje - MAPujeme

Od června 2016 je v ORP Otrokovice realizován projekt Místní akční plánování na Otrokovicku. Zvyšujeme tak kvalitu ve vzdělávání u nás v regionu Otrokovicko. Projekt financovaný Evropským sociálním fondem prostřednictvím Operačního programu výzkum, vývoj, vzdělávání řídí vedoucí odboru školství a kultury Městského úřadu Otrokovice Barbora Šopíková.

16.2.2017
SDÍLEJ:

Foto: Město Otrokovice

Redakce: Při přípravě rozhovoru jsme slyšeli o tzv. MAPování, to zní jako práce pro geodeta.

Barbora Šopíková: Zkratka MAP znamená Místní akční plánování. Mapujeme potřeby základních škol, mateřských škol a dalších organizací, které se zabývají vzděláváním, ale nikoli ve smyslu tvorby atlasu, ale ve smyslu analýzy daného tématu. Samozřejmě to pro nás není nic nového,  potřeby škol známe, jen je nyní více prohlubujeme, více o nich hovoříme a více analyzujeme.

R: Můžete nám tedy krátce popsat, jak MAP na Otrokovicku probíhá?

BŠ: Komunikací s jednotlivými zainteresovanými skupinami zjišťujeme problémy a potřeby, které chtějí řešit školy, školská zařízení, obce a další organizace v souvislosti se vzděláváním. Když vše dáme do jednoho dokumentu, tak spolu se zapojenými odborníky z těchto organizací určujeme priority, cíle a opatření. Výsledkem by měl být soupis plánovaných samostatných i společných projektů, které jsou pro náš region důležité. Na tyto projekty pak budeme společně hledat finance nebo jinak spolupracovat při jejich realizaci.

R: Vzdělávání se týká velkého množství osob  a organizací. Jak je to zorganizováno?

BŠ: Problematiku vzdělávání jsme rozdělili do prioritních témat, pro která máme samostatné pracovní skupiny. Těmi tématy jsou: čtenářská a matematická gramotnost, předškolní vzdělávání, inkluze, prevence rizikového chování, informační a komunikační technologie a posledním tématem je rozvoj dovedností. Dále máme samostatnou pracovní skupinu, ve které se schází ředitelé škol a školských zařízení včetně jednotlivých zřizovatelů.

R: Ředitelé mají vlastní pracovní skupinu, znamená to, že se do ostatních témat nezapojují?

BŠ: Každá škola mohla do pracovní skupiny nominovat, koho potřebovala. Vzhledem k rozsahu práce by nebylo dobré, aby byla ze školy zapojená pouze paní ředitelka nebo ředitel. Ředitelé se zapojují i do pracovních skupin, ale příležitost spolupracovat s námi dostali i další pedagogičtí pracovníci, kteří tvoří klima školy. Vzhledem k tomu, že pracovní skupiny se velmi často zabývají konkrétními tématy z jednotlivých oblastí, je jejich zapojení velmi přínosné. Ředitelka má nadhled a je rozhodujícím činitelem v tom, kam směřovat svou školu, ale neučí všechny předměty.

R: Jestli tomu správně rozumím, tak projekt je o tom, že se scházíte a tvoříte nějaký dokument, ale nic konkrétního z něj pro školy neplyne.

BŠ: Tento projekt je skutečně nejvíce o tvorbě koncepce. Při tvorbě koncepčních materiálů není nikdy správné, aby ho tvořil sám úředník od stolu, nebo tým, který nemá nic společného se školstvím, mám na mysli různé externí společnosti. Dle mého vznikne vždy  paskvil, který není možné uvést do praxe. Vznik koncepčního materiálu je podmínkou toho, aby následně školy a obce mohly žádat o dotace na konkrétní projekty, které potřebují a jsou realizovatelné v praxi. Na výstavbu, vybavení, vzdělávání pedagogických pracovníků apod. Přesto se nám podařilo do projektu zahrnout konkrétní podporu pro pedagogy ve formě mentoringu.

R: Co je to mentoring a k čemu je dobrý?

BŠ: To je širší výklad. Učitelské povolání je náročné zejména proto, že je to práce s dětmi. Učitelka či učitel předávají žákům určité znalosti. Podílí se také na výchově dětí. V dnešní době je učitel na prvním stupni často tím dospělákem, se kterým jsou děti déle než s vlastními rodiči. Životní styl se za poslední desítky let změnil, změnily se i děti. Ve velké míře mají problémy s chováním. Polovina dětí vyrůstá v neúplných rodinách nebo má rozvedené rodiče. Když k tomu přidáte to, že učitel kvůli těmto vlivům nemusí být vždy úplně v pohodě, můžou nastat situace, kdy je pro něj sdílení problémů a hledání řešení se zkušenější kolegyní mentorkou velmi důležité. Mentoring je forma podpory a poradenství. Takové drobné koučování. A když to uvedu do praxe, za tyto služby by musela škola zaplatit nemalé finanční prostředky.

R: Jak mentoring probíhá?

BŠ: Máme dvě kolegyně, speciální pedagožky. Na základě dohody s jednotlivými školami dojíždějí přímo za pedagogy a projednávají s nimi konkrétní případy. Někdy radí s tím, jak na učení, někdy, jak zvládat chování žáků a někdy také, jak pracovat s rodiči. To je velmi konkrétní podpora pro jednotlivé učitele nebo i pro pedagogický sbor. Záleží na tom, jaké zadání má daná škola.

R: Takto to mají všechny regiony, které MAPují?

BŠ: Myslím, že v tomto jsme na Otrokovicku výjimeční. Je to díky tomu, že jsme v předchozích letech realizovali projekt Zvyšování kvality ve vzdělávání, který se zabýval podporou žáků ohrožených školním neúspěchem. Byl také financován z evropských fondů a byl zaměřený na konkrétní práci se žáky a pouze dílčím produktem byl jednoduchý koncepční dokument. Proto jsme mohli do projektu zařadit i něco navíc, co jiné regiony nemají.

R: Zdá se, že jste v získávání evropských dotací docela úspěšní. Jak to děláte?

BŠ: Kde je vůle, tam je i cesta. Snažíme se hledat zdroje financování, zapojovat zkušené odborníky do tvorby i do realizace projektu a především se snažíme dělat něco nad rámec svých běžných povinností, nad rámec běžné úřednické agendy. Práce vám musí být koníčkem. Úspěchy pak celý tým velmi těší.

R: V tom případě přejeme mnoho úspěchů i do budoucna.

BŠ: Děkujeme   

                                             

Autor: Komerční sdělení

16.2.2017
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZOVÁNO
4

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Vyžádalo si desítky obětí

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
13 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Zemřel básník a výtvarník Ivo Vodseďálek

Ve věku 86 let dnes zemřel  spisovatel,výtvarník a vzduchoplave Ivo Vodseďálek. Byl jedním z hlavních představitelů první vlny českého undergroundu. Společně s Egonem Bondym založil jednu z prvních českých samizdatových edic Půlnoc. O Vodseďálkově úmrtí ČTK informovala Edita Onuferová z časopisu Revolver Revue, ve kterém Vodseďálek publikoval.

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení