Každý ze stuckistů má svůj specifický styl. Někdo tíhne k hyperrealismu, jiný k dynamické abstrakci. Společným znakem všech stuckistů je revolta proti přílišnému konceptualismu v současném umění. Výtvarnou skupinu Prague Stuckists založil v roce 2004 Robert Janás jako první pobočku původně britského hnutí za někdejší železnou oponou. „Prague Stuckists se soustředí na klasickou malbu, která osloví řadu diváků i v době, kdy si lidé moderní umění spíše spojí s židlí nebo vysavačem umístěným do galerie," říká s nadsázkou Robert Janás.

K vidění budou na Špilberku jeho fotografie a především tři desítky obrazů od Igora Grimmicha, Lukáše Orlity, Marka Slavíka, Jana Spěváčka a Tomáše Speváka. Jsou na nich abstraktní výjevy plné kontrastů i křiklavých barev, ale třeba také chirurgové, lidé v plynových maskách nebo mniši pozorující technaře. Grimmich používá fosforeskující barvy – jeho obrazy lidé najdou v temné místnosti nasvícené UV zářivkami. Sám tento světelný efekt vysvětluje jako vyvolávání vzpomínek. Slavík a Spevák zase nedávno některé obrazy vystavovali na veletrhu umění v Los Angeles. Čeští diváci je teď uvidí poprvé.

„I když se skupina jmenuje Pražští stuckisté, jsou mezi šesti členy tři Brňané a čtvrtý člen studoval na brněnské FAVU. Skupina byla od počátku zamýšlena jako sdružení brněnských a pražských umělců, které mělo v Londýně ukázat, že v České republice existují dvě umělecká centra," vysvětluje Janás. Skupinu sám jako fotograf vede, zároveň je kurátorem výstavy. Stuckismem se zabývá i jako kunsthistorik. Stuckismus vznikl v Londýně v roce 1999 a rozšířil se do celého světa. Oponuje konceptuálnímu umění a postmoderně a vrací se k figurativní malbě – zjednodušeně řečeno, divák pozná, co je na obraze. Moderní umění podle stuckismu může být srozumitelné. Kdo se vydá na hrad Špilberk, uvidí současné české umění světové úrovně. Výstava Prague Stuckists trvá až do 1. května.

Více informací na www.spilberk.cz