Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Neviditelní chodci v nebezpečí

Během posledních deseti let zemřelo 6 z 10 chodců za tmy 

6.10.2017
SDÍLEJ:

Foto: Asociace

  • Nejtragičtějšími měsíci pro chodce jsou říjen až únor
  • Za tmy vidí řidič chodce s reflexními doplňky na desetinásobně delší vzdálenost než bez nich
  • Jaké barvy reflexních doplňků chodce nejlépe ochrání?


Noční silnice jsou nebezpečné. Zahraniční výzkumy prokazují, že po setmění je riziko vzniku dopravní nehody až 4x vyšší než za dne. Řidiči hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují zhoršenou viditelnost potenciálních překážek, obecně pak neradi mění svůj způsob jízdy, který volí za nesnížené viditelnosti.


 Noční silnice jsou nebezpečné i pro chodce. Výzkumy prokazují, že většina chodců si nepřipouští svou neviditelnost pro motorizované kolegy. Přitom čtvrtina řidičů přiznává, že si chodce jdoucího v tmavém po okraji vozovky vůbec nevšimla. Ani bílé oblečení nelze považovat za řešení. Řidiči si takto oblečených postav všimnou zhruba dvě vteřiny před možným střetem. To je málo na to, aby se dalo srážce zabránit. Je tak především v zájmu chodců pamatovat na svou dostatečnou viditelnost. Riziko jejich úmrtí v noci je totiž až čtyřikrát vyšší než za denního světla. „Naše nová preventivní kampaň Ty to zvládneš.cz se proto věnuje i dostatečné viditelnosti chodců v noci a obecně za snížené viditelnosti. Poukazujeme na zbytečné nebezpečí, kterému se neviditelní chodci vystavují při chůzi po nočních silnicích, a současně i vysvětlujeme, jak to má být za tmy správně,“ říká Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.  

 

Statistiky jednoznačně prokazují, že noční silnice jsou nebezpečné především pro chodce

V roce 2016 zemřelo na českých silnicích 545 osob. Třetina z nich – tedy 177 - za tmy, z toho bylo:

  •  88 cestujících v osobních automobilech
  •  66 chodců
  •  9 cyklistů
  •  8 motocyklistů
  •  6 pasažérů v nákladních vozidlech

 V noci tak zemřelo na českých silnicích 32,5 procenta osob v noci. V tomto ohledu jednoznačně vedli s 59,5 procenta chodci. S velkým odstupem následují cestující v osobních automobilech (29,2 %), cyklisté (23,1 %), pasažéři v nákladních vozidlech (18,2 %) a konečně motocyklisté (13,3 %).

Loni zemřelo 66 chodců v nočních hodinách. Dalších 11 smrtelných případů z jejich řad zaregistrovaly statistiky při nehodách, ke kterým došlo sice za dne, ale za zhoršené viditelnosti. V roce 2016 tak 69,4 procenta chodců přišlo o život při nehodě, ke které došlo za tmy či ve dne při zhoršené viditelnosti – za deště, mlhy, sněžení, svítání či soumraku.

 Dlouhodobě platí, že nejnebezpečnějšími jsou pro chodce tmavé měsíce roku. Nejvíce jich umírá od října do února, rovněž tak jejich podíl na celkovém počtu obětí je výrazně vyšší než během zbývající části roku. V roce 2016 byla situace následující:

 Tabulka č. 1: Tragické nehody chodců v roce 2016 (zpracováno na základě údajů Policie ČR)
Tabulka č. 1: Tragické nehody chodců v roce 2016 (zpracováno na základě údajů Policie ČR)

 

Výrazně méně usmrcených chodců mimo obec, v obcích naopak nárůst 

V obci loni zahynulo při nočních nehodách 38 chodců, o 4 více než v roce 2015. Dalších 11 z nich přišlo o život ve dne za snížené viditelnosti. I zde byl zaregistrován meziroční nárůst usmrcených, konkrétně o 3 případy. Opačný trend zaznamenaly statistiky nehod u nočních smrtelných nehod chodců, ke kterým došlo mimo obec. Loni jich zemřelo 28, o 10 méně než v roce 2015. A zatímco předloni při nehodách ve dne za snížené viditelnosti zahynuli 3 chodci, v roce 2016 se podobné nehody obešly bez obětí z jejich řad. Dá se tak předpokládat, že na meziročně příznivějších nočních tragických nehodách chodců mimo obec se pozitivně podepsala zákonná povinnost používat reflexní doplňky zavedená na konci února loňského roku.

 Kdy vlastně musí chodec v České republice nosit reflexní doplňky?

Na konci února 2016 se Česká republika zařadila mezi země, ve kterých pro chodce platí povinnost nosit za snížené viditelnosti vhodné reflexní doplňky. Zákon o silničním provozu výslovně stanoví, že „pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích”.

 Reflexní prvky tedy chodci musí používat nejen za tmy, ale obecně za snížené viditelnosti. Výše uvedený zákon definuje sníženou viditelnost jako situaci, „kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu“. Chodci tedy musí pamatovat na své zviditelnění za využití reflexních prvků i za soumraku či svítání, dokonce i za dne v případě mlhy či hustého deště.

 Na chodce označeného reflexy reagují řidiči až 30x dříve

Za účinné řešení problému „neviditelnosti“ chodců za snížené viditelnosti jsou oprávněně považovány reflexní doplňky. „Kvalitní reflexní materiály jsou až 1 500x jasnější než běžné oblečení v bílé barvě. Za nejlepší kombinaci lze považovat světlé oblečení doplněné reflexními pásky. Na takto oblečeného chodce reagují řidiči až 30x dříve než na postavu v tmavém oblečení bez reflexních doplňků a 8-9x dříve než na osobu jen v bílém. Chodec za tmy, svítání a soumraku je bez reflexních doplňků pro řidiče téměř neviditelný“, prozradil Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP.

 
foto

Jaká barva reflexních doplňků ochrání nejvíce? A kam s nimi?

Tradičně bývají voleny pásky v barvě bílé. Je zde ovšem úskalí, že chodec – ač řádně označen - nebude řidičem včas rozpoznán, neboť postava jdoucí po krajnici může snadno splynout s bílým vodorovným dopravním značením. Negativní roli sehrává i bílá barva veřejného osvětlení či světlometů protijedoucích vozidel. „Důležitá je totiž nejen viditelnost chodce, ale i jeho kontrast vůči okolí, kde se pohybuje. Dopravní experti se proto shodují, že za nejlepší barvu reflexních doplňků lze považovat zářivě žlutou se zelenkavým odstínem. Špatné nejsou ani jasně červená, červenooranžová a oranžová,“ upřesňuje Roman Budský, dopravní expert a PR manažer kampaně Ty to zvládneš.cz.

 Za snížené viditelnosti řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Ideálně nad zápěstím a nad kotníkem. „Na pohybující se světélkující body reagují zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu. Proto jsou i reflexní přívěšky považovány za významný preventivní prvek snižující pravděpodobnost zachycení chodce automobilem až o 85 %. Samozřejmostí je nošení reflexních doplňků na straně ke středu vozovky, musí být viditelné pro řidiče přijíždějící k čelu, ale i k zádům chodce,“ říká Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.

Reflexní doplňky jsou účinným pomocníkem, nikoliv všemocnou ochranou

Reflexní doplňky jsou účinným pomocníkem, jak zviditelnit chodce za tmy a snížené viditelnosti. Nejsou však všemocnou ochranou, která v případě hrubého porušení zásad bezpečného pohybu v silničním provozu zabrání vzniku fatální dopravní nehody. Řidiči musí navíc pamatovat na to, že zdaleka ne všichni chodci budou dostatečně označeni. Finští odborníci došli k závěru, že řidič jedoucí s rozsvícenými potkávacími světly spatří chodce na vzdálenost max. 50 metrů (chodce s reflexními prvky na 100 až 150 m). Při rozsvícených dálkových světlech může chodce vidět maximálně na 100 m (chodce s reflexy až na 300 metrů). Je tedy třeba pamatovat na nutnost snížit rychlost jízdy při přepnutí z dálkových světel na potkávací. Jízda za zhoršené viditelnosti na hranici povoleného rychlostního limitu tak zdaleka nebude tím správným a bezpečným řešením.

 Neviditelnost se může chodci citelně prodražit

Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí na místě bloková pokuta ve výši až 2 000 korun. Pokud by se případem zabýval příslušný správní úřad, pokuta by byla od 1 500 do 2 500 korun. Chodci by ale měli pamatovat na to, že se vystavují nejen hrozbě finančního postihu, ale případně také možné povinnosti uhradit část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou. Jaká bude praxe, to ukáže blízká budoucnost.     

„Navštivte web kampaně Ty to zvládneš – www.tytozvladnes.cz

Autor: Komerční sdělení

6.10.2017
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jamie Harron
1 9

V Dubaji se nechtěně dotkl muže, hrozily mu tři roky

Babišova farma Čapí hnízdo, kongresové centrum Agrofertu
AKTUALIZOVÁNO
14

Čapí hnízdo: Policie obvinila 11 lidí. Stíhání Babiše a Faltýnka bude přerušeno

Opilec v Ostravě-Zábřehu dělal scény. Vyjednávač neuspěl, nastoupila zásahovka

Lidé v jednom z paneláků ve Volgodradské ulici v Zábřehu si v noci na pondělí místo spánku „užili“ rozruch. Na vině byl soused (28), s nímž přijeli dělat pořádek policisté.  

AKTUALIZOVÁNO

Za odkup vepřína v Letech stát zaplatí zhruba 450 milionů korun

Za odkoupení vepřína v Letech na Písecku, který stojí na místě bývalého koncentračního tábora pro Romy, stát zaplatí zhruba 450 milionů včetně daně z přidané hodnoty. Smlouvu o odkupu dnes odtajnila vláda. Koupi schválila už v srpnu. Smlouva s firmou AGPI, která vepřín provozuje, by měla být podepsána v nejbližší době, řekl po jednání vlády ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL). Ministr financí Ivan Pilný (ANO) schválenou částku kritizoval jako nepřiměřenou.

Konec. Sobotkova vláda už se omezí jen na neodkladné záležitosti

Vláda už po dnešku nebude schvalovat zákony, projednávat bude jen neodkladné záležitosti, evropskou agendu a materiály související se zahraniční politikou a bezpečnostní situací, řekl po dnešním jednání kabinetu premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Demisi současný kabinet podá den po skončení ustavující schůze nové Sněmovny na mimořádném jednání v souladu s Ústavou a ústavními zvyklostmi, uvedl Sobotka.

Janeček musí před vládu, má osvětlit užívání zajišťovacích příkazů

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6. listopadu kabinetu vysvětlovat okolnosti používání zajišťovacích příkazů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT