Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Neviditelní chodci v nebezpečí

Během posledních deseti let zemřelo 6 z 10 chodců za tmy 

6.10.2017
SDÍLEJ:

Foto: Asociace

  • Nejtragičtějšími měsíci pro chodce jsou říjen až únor
  • Za tmy vidí řidič chodce s reflexními doplňky na desetinásobně delší vzdálenost než bez nich
  • Jaké barvy reflexních doplňků chodce nejlépe ochrání?


Noční silnice jsou nebezpečné. Zahraniční výzkumy prokazují, že po setmění je riziko vzniku dopravní nehody až 4x vyšší než za dne. Řidiči hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují zhoršenou viditelnost potenciálních překážek, obecně pak neradi mění svůj způsob jízdy, který volí za nesnížené viditelnosti.


 Noční silnice jsou nebezpečné i pro chodce. Výzkumy prokazují, že většina chodců si nepřipouští svou neviditelnost pro motorizované kolegy. Přitom čtvrtina řidičů přiznává, že si chodce jdoucího v tmavém po okraji vozovky vůbec nevšimla. Ani bílé oblečení nelze považovat za řešení. Řidiči si takto oblečených postav všimnou zhruba dvě vteřiny před možným střetem. To je málo na to, aby se dalo srážce zabránit. Je tak především v zájmu chodců pamatovat na svou dostatečnou viditelnost. Riziko jejich úmrtí v noci je totiž až čtyřikrát vyšší než za denního světla. „Naše nová preventivní kampaň Ty to zvládneš.cz se proto věnuje i dostatečné viditelnosti chodců v noci a obecně za snížené viditelnosti. Poukazujeme na zbytečné nebezpečí, kterému se neviditelní chodci vystavují při chůzi po nočních silnicích, a současně i vysvětlujeme, jak to má být za tmy správně,“ říká Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.  

 

Statistiky jednoznačně prokazují, že noční silnice jsou nebezpečné především pro chodce

V roce 2016 zemřelo na českých silnicích 545 osob. Třetina z nich – tedy 177 - za tmy, z toho bylo:

  •  88 cestujících v osobních automobilech
  •  66 chodců
  •  9 cyklistů
  •  8 motocyklistů
  •  6 pasažérů v nákladních vozidlech

 V noci tak zemřelo na českých silnicích 32,5 procenta osob v noci. V tomto ohledu jednoznačně vedli s 59,5 procenta chodci. S velkým odstupem následují cestující v osobních automobilech (29,2 %), cyklisté (23,1 %), pasažéři v nákladních vozidlech (18,2 %) a konečně motocyklisté (13,3 %).

Loni zemřelo 66 chodců v nočních hodinách. Dalších 11 smrtelných případů z jejich řad zaregistrovaly statistiky při nehodách, ke kterým došlo sice za dne, ale za zhoršené viditelnosti. V roce 2016 tak 69,4 procenta chodců přišlo o život při nehodě, ke které došlo za tmy či ve dne při zhoršené viditelnosti – za deště, mlhy, sněžení, svítání či soumraku.

 Dlouhodobě platí, že nejnebezpečnějšími jsou pro chodce tmavé měsíce roku. Nejvíce jich umírá od října do února, rovněž tak jejich podíl na celkovém počtu obětí je výrazně vyšší než během zbývající části roku. V roce 2016 byla situace následující:

 Tabulka č. 1: Tragické nehody chodců v roce 2016 (zpracováno na základě údajů Policie ČR)
Tabulka č. 1: Tragické nehody chodců v roce 2016 (zpracováno na základě údajů Policie ČR)

 

Výrazně méně usmrcených chodců mimo obec, v obcích naopak nárůst 

V obci loni zahynulo při nočních nehodách 38 chodců, o 4 více než v roce 2015. Dalších 11 z nich přišlo o život ve dne za snížené viditelnosti. I zde byl zaregistrován meziroční nárůst usmrcených, konkrétně o 3 případy. Opačný trend zaznamenaly statistiky nehod u nočních smrtelných nehod chodců, ke kterým došlo mimo obec. Loni jich zemřelo 28, o 10 méně než v roce 2015. A zatímco předloni při nehodách ve dne za snížené viditelnosti zahynuli 3 chodci, v roce 2016 se podobné nehody obešly bez obětí z jejich řad. Dá se tak předpokládat, že na meziročně příznivějších nočních tragických nehodách chodců mimo obec se pozitivně podepsala zákonná povinnost používat reflexní doplňky zavedená na konci února loňského roku.

 Kdy vlastně musí chodec v České republice nosit reflexní doplňky?

Na konci února 2016 se Česká republika zařadila mezi země, ve kterých pro chodce platí povinnost nosit za snížené viditelnosti vhodné reflexní doplňky. Zákon o silničním provozu výslovně stanoví, že „pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích”.

 Reflexní prvky tedy chodci musí používat nejen za tmy, ale obecně za snížené viditelnosti. Výše uvedený zákon definuje sníženou viditelnost jako situaci, „kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu“. Chodci tedy musí pamatovat na své zviditelnění za využití reflexních prvků i za soumraku či svítání, dokonce i za dne v případě mlhy či hustého deště.

 Na chodce označeného reflexy reagují řidiči až 30x dříve

Za účinné řešení problému „neviditelnosti“ chodců za snížené viditelnosti jsou oprávněně považovány reflexní doplňky. „Kvalitní reflexní materiály jsou až 1 500x jasnější než běžné oblečení v bílé barvě. Za nejlepší kombinaci lze považovat světlé oblečení doplněné reflexními pásky. Na takto oblečeného chodce reagují řidiči až 30x dříve než na postavu v tmavém oblečení bez reflexních doplňků a 8-9x dříve než na osobu jen v bílém. Chodec za tmy, svítání a soumraku je bez reflexních doplňků pro řidiče téměř neviditelný“, prozradil Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP.

 
foto

Jaká barva reflexních doplňků ochrání nejvíce? A kam s nimi?

Tradičně bývají voleny pásky v barvě bílé. Je zde ovšem úskalí, že chodec – ač řádně označen - nebude řidičem včas rozpoznán, neboť postava jdoucí po krajnici může snadno splynout s bílým vodorovným dopravním značením. Negativní roli sehrává i bílá barva veřejného osvětlení či světlometů protijedoucích vozidel. „Důležitá je totiž nejen viditelnost chodce, ale i jeho kontrast vůči okolí, kde se pohybuje. Dopravní experti se proto shodují, že za nejlepší barvu reflexních doplňků lze považovat zářivě žlutou se zelenkavým odstínem. Špatné nejsou ani jasně červená, červenooranžová a oranžová,“ upřesňuje Roman Budský, dopravní expert a PR manažer kampaně Ty to zvládneš.cz.

 Za snížené viditelnosti řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Ideálně nad zápěstím a nad kotníkem. „Na pohybující se světélkující body reagují zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu. Proto jsou i reflexní přívěšky považovány za významný preventivní prvek snižující pravděpodobnost zachycení chodce automobilem až o 85 %. Samozřejmostí je nošení reflexních doplňků na straně ke středu vozovky, musí být viditelné pro řidiče přijíždějící k čelu, ale i k zádům chodce,“ říká Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.

Reflexní doplňky jsou účinným pomocníkem, nikoliv všemocnou ochranou

Reflexní doplňky jsou účinným pomocníkem, jak zviditelnit chodce za tmy a snížené viditelnosti. Nejsou však všemocnou ochranou, která v případě hrubého porušení zásad bezpečného pohybu v silničním provozu zabrání vzniku fatální dopravní nehody. Řidiči musí navíc pamatovat na to, že zdaleka ne všichni chodci budou dostatečně označeni. Finští odborníci došli k závěru, že řidič jedoucí s rozsvícenými potkávacími světly spatří chodce na vzdálenost max. 50 metrů (chodce s reflexními prvky na 100 až 150 m). Při rozsvícených dálkových světlech může chodce vidět maximálně na 100 m (chodce s reflexy až na 300 metrů). Je tedy třeba pamatovat na nutnost snížit rychlost jízdy při přepnutí z dálkových světel na potkávací. Jízda za zhoršené viditelnosti na hranici povoleného rychlostního limitu tak zdaleka nebude tím správným a bezpečným řešením.

 Neviditelnost se může chodci citelně prodražit

Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí na místě bloková pokuta ve výši až 2 000 korun. Pokud by se případem zabýval příslušný správní úřad, pokuta by byla od 1 500 do 2 500 korun. Chodci by ale měli pamatovat na to, že se vystavují nejen hrozbě finančního postihu, ale případně také možné povinnosti uhradit část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou. Jaká bude praxe, to ukáže blízká budoucnost.     

„Navštivte web kampaně Ty to zvládneš – www.tytozvladnes.cz

Autor: Komerční sdělení

6.10.2017
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 12 500 Kč

Montážní dělníci výrobků a zařízení Montážní děníci výrobků a zařízení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Plzeňský kraj, Zaměstnanecké výhody: ubytování, doprava.. Pracoviště: Simply distribution s.r.o., plzeňský kraj, . Informace: Oksana Sokivka, +420 777 010 298.

Doprava a logistika - Přijmeme řidiče sk. CE 25 000 Kč

Řidič sk. CE Přijmeme řidiče nákladních aut. sk CE pro převoz stavebních strojů po celé ČR, denní příjezd na provozovnu v Bohumíně. Plat 25.000 Kč dle odpr. hodin. Proplacení přesčasových hodin, příplatky za svátky a víkendy.

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 80 Kč

Uklízeči ve stravovacích zařízeních, potravinářských a farmaceutických výrobních prostorech Uklízeč v restauraci - pomocná síla. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 80 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Do restaurace Tacl v Holešově přijmeme ke spolupráci pomocnou sílu - uklízečku na výpomoc. Jedná se o dva víkendy v měsíci, po domluvě i další dny. , , Pro více informací volejte pan Cingroš 773 609 997 nebo pište na email sefkuchar@taclrestaurant.cz. Pracoviště: Tacl restaurant, Palackého, č.p. 518, 769 01 Holešov. Informace: Pavel Cingroš, +420 773 609 997.

Služby - Pracovnice úklidových služeb 100 Kč

Úklid 100Kč Hledáme pracovnice úklidových služeb na objekty po Brně a jeho okolí. Pracovní doba je dle domluvy. Dopolední od 6-14hod., odpolední od 14-20hod. Mzda 100 Kč/hodinu. Vhodné pro ID/OZP. Možnost vyplácení záloh. Možno pracovat na HPP zkrácený/plný úvazek, DPP.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čínští studenti objevili Česko
7

FOTOGALERIE: Čínští studenti objevili Česko

Kateřina Perknerová.
7

Komentář Kateřiny Perknerové: Tah studenty a Fülem

Až na vrcholky hor se 165 kily na zádech a neckyáda na suchu: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 18. až 19. srpna 2018.

Zpráva o extremismu má zpoždění. Důvodem může být SPD

V době vrcholícího jednání o budoucí vládě a vnitrostranického referenda ČSSD vzbudila rozruch informace serveru Aktuálně.cz o posunutí termínu vydání pravidelné zprávy o projevech extremismu v ČR. 

Svačiny od rodičů. V pořádku nebo ne? ptají se stále oblíbenější lesní školky

O lesní školky je na jižní Moravě zájem. S úřady teď řeší, zda je jídlo z domu povolené, nebo ne.

Duel Deníku: Stát mění pravidla pro prodej léků. Bude jich nedostatek?

Na otázku Deníku, zda bude nedostatek léků, odpovídali prezident České lékárnické komory Lubomír Chudoba a ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT