Letní pneumatika je podle zákona sjetá ve chvíli, kdy hloubka jejího dezénu klesne na 1,6 mm. Pak nezbývá, než si na internetu objednat nové pneumatiky a přezout. Kam ale se starými sjetými pneumatikami? A co se s nimi potom děje?

Ať už jezdíte na gumách Barum nebo Hankook, můžete svoje staré pneumatiky odevzdat v některém ze sběrných míst evidovaným Ministerstvem životního prostředí. Tato sběrná místa mají totiž povinnost přijímat všechny typy pneumatik bez ohledu na jejich značku. Prodejci pneumatik jsou navíc ze zákona povinni odebírat část prodaných pneumatik. Další variantou je pneumatiky odevzdat ve sběrném dvoře. Jaký je další osud těchto pneumatik?

Některé pneumatiky se po úpravě (tzv. protektorování) znovu vrátí na kola aut. Protektorování spočívá v oškrabání zbytku běhounu a bočnice a v nanesení nové pryže na zachovanou kostru pneumatiky. Takto obnovená pneumatika má stejnou kvalitu jako zcela nová. Staré pneumatiky jsou také s oblibou využívány jako prolézačky nebo houpačky na dětských hřištích.

Pokud se pro pneumatiky nenajde další využití, jsou zrecyklovány a jejich materiál najde využití jinde. Kovové součásti jdou zpátky do hutí, pryž se přimíchává do asfaltu (gumoasfalt), tvoří se z ní výrobky, jako jsou protihlukové stěny či těsnění a malá část skončí i v nově vyráběných pneumatikách.

Pálení pneumatik je opravdu hloupý nápad. Škodí to zdraví i přírodě.

Určitě si vzpomínáte na hořící skládku pneumatik ze seriálu Simpsonovi. Umístnění pneumatik na skládku je nezákonné (lze tak učinit pouze za přísně definovaných podmínek). Pravdou ale je, že pneumatiky skutečně velice dobře hoří. Pálení pneumatik je ovšem velice nešťastný způsob, jak se jich zbavit. Jsou totiž tvořeny celou řadou syntetických látek, které se při hoření mění na nebezpečné zplodiny. Ty pak kontaminují ovzduší, půdu i vodu. Proto je také pálení pneumatik považováno za přestupek a rozhodně byste nic podobného nikdy neměli dělat.