Kromě toho se jí podařilo rozběhnout certifikovanou svářečskou dílnu ve Vracově a spustit tam unikátní zkoušečku na armatury, certifikovanou americkou General Electric. A také si zajistila osvědčení pro východní Evropu na servis pojistných a regulačních ventilů těch nejšpičkovějších firem v oboru.

Strojírenství zažívá v posledních letech obrovský boom, a specifickým firmám – třeba specializovaným
právě na armatury – se na trhu daří. „Bez kreativních lidí s potenciálem by ale úspěchu nedosáhla. Ne špičkové technologie, ale lidé jsou srdcem firmy. Oni z ní dělají to, čím na trhu je,“ říká personální ředitelka Moravia Systems Lenka Jandásková. Jak se jí daří získávat lidi do tak specifického a náročného oboru? A jaké bonusy firma za jejich kreativitu na oplátku nabízí?

Nezaměstnanost je na minimu, lidí na pracovním trhu málo. Je dnes hodně těžké sehnat do firmy dobrého zaměstnance?

Poměrně ano, my se ale vždy snažíme při výběru člověka zjistit spíše jeho potenciál, jestli má „tah na branku“. Tím, že jsme vysoce specifický obor, sice ověřujeme, zda má o něm uchazeč povědomí, mnohem více nás ale zajímá, co v konkrétním člověku je. Zaměstnance si totiž můžete „vychovat“, pokud jste ochotni mu věnovat čas a peníze do jeho vzdělávání. V dotaznících i osobních pohovorech se tak zaměřujeme spíše na to, zda se dokáže sám objektivně zhodnotit, říct, v čem je jeho přidaná hodnota.

Dá se na první dojem poznat, že tenhle člověk bude dobrý? Je pravda, že stisk ruky hodně napoví?

Já jsem hodně intuitivní, ale stisk ruky vypovídá i o sebevědomí a sebehodnocení člověka. Nemusí být špatný pracovník, jen si zkrátka nevěří. Při výběru je důležité porovnat obsah činností a osobu, která je bude vykonávat. Nedávno jsme třeba vybírali nového zaměstnance. Měla jsem tři finální adepty a každý byl něčím zajímavý. My jsme ale museli zhodnotit, jaký je to typ práce. Jedna uchazečka měla úžasný tah na branku, zajímala se, jenže ta práce je stereotypní.

Takže jste ji nevzali?

Máme zkušenosti, že by to nefungovalo. Ale necháme si se souhlasem její životopis. Mohla by být zajímavá pro asistenta realizace a pak se třeba vypracovat na projekt manažera. Jinak máme dvou až tříkolové výběrové řízení, také používáme testy osobnosti, i praktickou zkoušku. Naší dobrou vizitkou je, že všem poděkujeme za zájem. I když pro mě ten člověk není zajímavý v tu chvíli, může se objevit pozice, na kterou bude skvělý.

Co všechno dělá personalista v takové firmě?

Zajišťujeme komplexní vzdělávání pro pracovníky dle legislativy, které musí mít k výkonu práce. To je velké portfolio, našimi klienty jsou například slovenský Slovnaft, jaderná elektrárna Mochovce, tam jsou vysoce specifické požadavky. Třeba BOZP nemůže být klasické, ale dle německé certifikace, v energetice musí všichni projít psychotesty. Musíme je nechat proškolit ve vyhláškách i výrobní dělníci musí mít specifická proškolení a zkoušky, například různé typy svářečských. Máme pod sebou revize budov, strojů i elektronářadí. Vše musí být v pořádku. Zajišťujeme jazykové kurzy, a když přijde požadavek na rodilého mluvčího v angličtině, seženeme ho.

Jak je důležitá atmosféra ve firmě?

Zásadně! Je to o lidech a my na ně máme štěstí. Rozhodně si tady nikdo nešplhá po zádech, nemá snahu vynikat na úkor jiného. Jsme kolektiv, který se navzájem respektuje, neshazuje, umíme si i poklepat po rameně. Když má někdo narozeniny, přinese chlebíčky, zákusky a oslavíme to. Když nás bylo o něco méně, dělali jsme ve firmě i košty vína – samozřejmě, po pracovní době (smích). Každý přinesl, co měl doma nebo vína vlastní výroby. I tyhle věci budují dobrý kolektiv a sounáležitost s firmou.

V práci tráví člověk minimálně třetinu času a měl by v ní být spokojený. Nabízíte zaměstnancům nějaké zajímavé bonusy?

Celou řadu, od 120 ti korunových stravenek, přes slevy na volání, nákup aut určitých značek, slevy na kancelářskou techniku, elektroniku a další. Máme věrnostní příspěvky, které budeme předávat na vánočním večírku, kde bude zabíjačka, jak se na správnou firmu z Moravy sluší. A letos máme krásnou novinku - pětitisícovou finanční injekci při narození dítěte. A těšíme se, že kolegovi brzy můžeme dát dvě současně. Narodila se mu totiž dvojčátka. Samozřejmostí je voda na pracovišti a od loňska lidem poskytujeme zdarma i kávu nebo čaj.

Blíží se Vánoce, ideální čas na pomoc druhým. Myslí na ně firma ve svých aktivitách?

My pomáháme celoročně. Dlouhodobě podporujeme žákovský fotbal ve Vracově a nedávno jsme věnovali 50 tisíc na projekt Školky v pohybu, který chce rozhýbat děti od útlého věku.

 

Jaké projekty se rozběhnou v příštím roce?

Začneme například řešit přístavbu našeho střediska ve Vracově, kam se do roku 2020 firma kompletně přestěhuje z Hodonína. Už letos tam přešly pozice jako projekt manažer a dokumentace, kteří mají úzkou spojitost se zakázkou. Plánujeme tam školicí středisko, kde chceme pracovat se zákazníkem i zaměstnanci. Stále více si uvědomujeme, že naší devizou jsou právě ti lidé samotní. A tak jim chceme i touto cestou za práci pro firmu poděkovat a popřát krásné Vánoce.

Společnost Moravia Systems, a.s. byla založena podnikatelem Karlem Komárkem v roce 1992 a patří do skupiny KKCG. Pro Česko a Slovensko dodává průmyslové armatury, potrubí a potrubní díly pro energetiku, chemický a petrochemický průmysl, plynárenství, vodárenství a další obory. Zajišťuje také záruční i pozáruční autorizovaný servis, projektování i inženýring. Exkluzivně zastupuje přední světové výrobce průmyslových armatur a příslušenství. Samostatná sofistikovaná sekce Měření a regulace, která sídlí ve Vracově, servisuje výrobky celosvětového koncernu General Electric. Zákazníci Moravia Systems jsou např. firmy ČEZ, Čepro či Slovnaft.