Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Co udělat, aby nadaní prvňáčci neskončili jako průměrní žáci

Rozhovor s ředitelem brněnské Základní školy a mateřské školy Didaktis s.r.o. Richardem Jurečkou.

25.1.2018
SDÍLEJ:

Foto: sdělení komerční

Dobrý den, pane řediteli. Řekněte nám, v čem je vaše škola specifická?

Určitě v mnoha ohledech, které jednotlivě jistě naleznete na různých školách, ale jako celek je budete hledat asi hůře. Nejvýraznějšími rysy naší školy jsou především dva. Zaměřujeme se na to, aby vzdělání dětí v naší škole bylo skutečně kvalitní. Chceme, aby výborný znalostní základ dokázali naši žáci použít v praxi – aby se již od první třídy učili např. stanovovat si cíle, rozvrhovat svůj pracovní čas, vyhledávat informace a kriticky s nimi pracovat, být členem skupiny, vést ji, prezentovat se na veřejnosti… Hodně nám v tom pomáhá spolupráce s naším top partnerem nakladatelstvím Didaktis, které se této problematice věnuje na vysoké odborné úrovni už kolem 20 let. Druhým základním pilířem naší školy je péče o její klima. Chceme, aby se naši žáci do školy těšili a aby tu byli opravdu spokojení. Soudě podle referencí, které nám rodiče poskytli, se nám to zřejmě daří. Téma klimatu školy je pro nás důležité rovněž proto, že se věnujeme také rozumově nadaným žákům, pro něž je subjektivní pocit bezpečí mimořádně důležitý. 

V představách laické veřejnosti převládá představa, že pomoc učitele potřebují spíše děti, které mají nějaké problémy, a ne ty intelektově nadané.

Vidíte, to je vlastně třetí z hlavních charakteristik naší školy – rozvoj rozumově nadaných dětí a jejich vzdělávání v běžných třídách spolu s ostatními vrstevníky. Víte, dítě, které je nadané, má taky „problém“. A ten spočívá v tom, že je odlišné od ostatních dětí – jinak přemýšlí a má jiné zájmy, současně je citlivé na úplně jiné věci než jeho vrstevníci. Právě pro svou odlišnost se snaží včlenit do kolektivu dětí, se kterými si nemusí vždy úplně rozumět, a používá k tomu různé strategie, které ho v konečném důsledku mohou někdy poškozovat. Lze to řešit v zásadě dvěma způsoby: buď vytvoříte třídu podobně orientovaných, tj. intelektově nadaných žáků, ale pak je vystavujete riziku, že v profesním životě nebudou umět efektivně kooperovat se svými kolegy a podílet se např. na týmové práci. Anebo je včleníte do běžné třídy, dáte jim možnost rozvíjet se adekvátně jejich nadání a současně jim pomáháte naučit se spolupracovat s ostatním dětmi ve třídě. My jsme se vydali tou druhou cestou. Tím spíš, že prospěch z toho mají všichni: nadané děti se učí od svých spolužáků sociálním dovednostem a ti zase mohou díky příkladu nadaných posunovat horizont svých možností. 

Ještě k Vaší otázce – ano, i intelektově nadané děti potřebují podporu učitele, protože i ony mohou paradoxně ve škole neprospívat a jejich potenciál může zakrnět. Bohužel i dnes se můžete setkat s případy, kdy dítě nastoupí do 1. třídy základní školy jako nadané a na konci docházky školu opouští jako průměrný žák. Někteří rodiče se mi dokonce svěřili, že když řekli paní učitelce na kterési základní škole při zápisu do 1. třídy, že jejich dítě bez problémů čte a počítá do tisíce, paní učitelka jim na to odpověděla, že „to nevadí“ a že „se to časem s ostatními dětmi stejně srovná“. V naší škole jdeme opačnou cestou. Právě proto, že dítě je intelektově nadané, potřebuje specifickou a odbornou péči. 

Co konkrétně děláte pro nadané děti navíc?

Když žák v běžné škole vypracuje úkol dřív než jeho spolužáci, dá mu učitel práci navíc. Z internetu náhodně postahované rébusy či hádanky, které ale nadaného žáka cíleně nikam neposunují. Někdy, a to je ještě horší, mu učitel přidá další úlohy úplně stejného typu. Namísto 20 příkladů na dělení se zbytkem jich musí vypočítat 40. A protože nadaný žák není hloupý, řekne si: proč bych měl mít víc práce než ostatní? Raději proto začne své nadání maskovat, přestane se ptát, splyne s ostatními. 

V Základní škole Didaktis to řešíme jinak. Celá výuka počítá s tím, že tyto děti nepotřebují tolik procvičovat základní učivo, ale velmi brzy se dožadují něčeho „navíc“. Cíleně proto dostávají úlohy, individuálně šité na míru jejich rozumové vyspělosti. Jdou tedy do větší hloubky a šířky, ale přitom se věnují stejným tématům jako ostatní spolužáci. Třída se tak může harmonicky vyvíjet jako jeden celek a současně jsou před každé dítě stavěny adekvátní výzvy.

Co na to říkají rodiče vašich žáků?

Myslím, že si většinou uvědomují, co jejich děti u nás dostávají oproti běžným školám navíc. Zejména ti, jejichž starší děti už prošly některou základní školou – nebo ti, kteří se svou nespokojenost rozhodli vyřešit přestupem svého dítěte na naši školu v průběhu školní docházky. Každopádně děláme maximum pro to, abychom s rodiči od počátku navázali partnerský vztah a oni se stali našimi spojenci. Žák se může zejména na 1. stupni úspěšně rozvíjet, jen pokud je komunikace mezi školou a rodiči otevřená, vzájemně vstřícná a respektující. Naši učitelé např. rodičům posílají na začátku každého týdne poměrně obsažný e-mail s informacemi o tom, co jejich dítě v průběhu týdne čeká. Nebo na začátku každého ročníku připravujeme pro každého žáka asi 15stránkových rozvojový plán, nad kterým se se všemi rodiči osobně setkáme a vysvětlujeme jim ho. Pořádáme také různé vzdělávací semináře, aby naši rodiče lépe rozuměli tomu, proč pracujeme s jejich dětmi určitým způsobem. Např. minulý týden proběhl na naší škole seminář financovaný z OP VVV na téma slovního hodnocení. Jako přednášející zde vystoupila doc. Jana Kratochvílová, která je naší přední odbornicí na tuto problematiku. 

Jak se s Vámi mohou rodiče letošních předškoláků, kteří chtějí svým dětem poskytnout nadstandardní vzdělání, setkat?

Asi nejjednodušší cestou je napsat nám e-mail nebo zavolat a požádat o osobní setkání. S každým z rodičů, který má o to zájem, se individuálně setkáme a věnujeme mu potřebný čas. Rodič se může vyptat na vše, co potřebuje před případným zápisem svého dítěte vědět. Automaticky nabízíme také náslechy ve výuce – chceme, aby se rodiče mohli o všem na vlastní oči přesvědčit. Na sobotu 17. února rovněž připravujeme Den otevřených dveří, který pojmeme jako „ochutnávku“ našich vzdělávacích přístupů, všechny zájemce srdečně zveme! Rodiče předškoláků naleznou potřebné informace také na našich stránkách www.zsdidaktis.cz

Děkuji za rozhovor.

Autor: Komerční sdělení

25.1.2018
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Kuchař 21 000 Kč

Jsme domov se zvláštním režimem pro seniory s různými typy stařeckých demencí. Hledáme šikovného, samostatného pracovníka na plný úvazek na pozici kuchař - ideálně se zkušenostmi z podobných provozů (domovy, nemocnice, školní jídelny atp.). Směny: 12hodinnové denní.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 22 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Z:3.4.2017.A:15.8.2018. Praxe min. 5let, spolehlivost, samostatnost, zodpovědnost, řidičský průkaz sk. B výhodou. Základní mzda 130,- Kč na hodinu, čistá mzda 17000 - 25000 Kč,- dle obratu. Telefonní kontakt v pracovní dny od 8:00 do 17:00 na tel:604 591 771. Osobní schůzka po předchozí telefonické domluvě.E-mail:kamenstav@seznam.cz.. Pracoviště: Jiří červinka kamenstav - sídlo, 742 81 Bravantice. Informace: Jiří Červinka, +420 604 591 771.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 21 060 Kč

Zámečníci strojů Strojní zámečník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21060 kč, mzda max. 22680 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Ammann je předním dodavatelem stavebních strojů, systémů a služeb s klíčovými kompetencemi v oblasti asfaltu a silničního stavitelství na celém světě. , , Pro posílení našeho týmu hledáme vhodné kandidáty/kandidátky na pozici:, , Strojní zámečník – montáž válců, , Pracovní náplň:, , • provádí montážní práce dle technologických návodů , • plní úkoly zadávané vrchním mistrem , , Požadujeme: , , • vyučen automechanik, opravář zemědělských strojů nebo ve strojírenském oboru , případně ukončené vzdělání se zaměřením na strojírenskou výrobu, • praxe vítána, orientace ve výrobní dokumentaci, • řidičské oprávnění skupiny C nebo T vítáno, • samostatnost, spolehlivost, • nástup – ihned, , Za dobře odvedenou práci vám nabízíme:, , • perspektivní zaměstnání , • příjemné pracovní prostředí a kolektiv, • pružná pracovní doba 37,5 hod. týdně, • motivující finanční ohodnocení, roční výkonnostní odměna vázaná na hospodářský výsledek , • pracovní poměr na dobu neurčitou, • benefity společnosti: příspěvek na dojíždění, penzijní spoření, kafetérie 700 bodů měsíčně , • zvýhodněné stravování v sídle zaměstnavatele, zvýhodněné volání, • možnost vzdělávání a odborného rozvoje, firemní kurzy anglického jazyka, • 5 týdnů dovolené , , Pokud Vás naše nabídka zaujala, předejte Váš strukturovaný životopis osobně nebo e-mailem na adresu job.acz@ammann-group.com. Pracoviště: Ammann czech republic a.s., Náchodská, č.p. 145, 549 01 Nové Město nad Metují 1. Informace: Bronislava Kovářová, +420 491 476 233.

Doprava a logistika - Přijmeme řidiče sk. B,rozvoz balíků 25 000 Kč

Přijmeme řidiče sk. B, rozvoz balíků Praha a okolí. Nástup možný ihned, nástupní plat 25.000 Kč


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

 Hromadné couvání, otáčení a jízda v protisměru na D11.
4

Hromadné couvání, otáčení a jízda v protisměru. Řidiči hazardovali na D11

V ruinách zříceného mostu Ponte Morandi v italském Janově stále může být až dvacet lidí.
AKTUALIZOVÁNO
41

Dopad zhroucení mostu. Italská vláda zruší koncesi na provozování dálnic

Trest za pád mostu, havárie FlixBusu a Trumpovo uplácení: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Zmrzlináři díky vedrům letos čekají rekordní sezonu

Stánky se zmrzlinou jsou v obležení. U českých zákazníků v popularitě dlouhodobě vede vanilková, objevují se i nové varianty. Třeba černá s příchutí kokosu a kakaových bobů, jiné zmrzliny zase mají chuť jako redbull či aperol. Rostoucí zájem o zmrzlinu potvrzují statistiky. Podle Eurostatu v Česku loni produkce zmrzliny přesáhla hodnotu 44 milionů litrů. 

O Senát bude bojovat Drahoš, Hilšer, Fischer, ale i Kubera či Bělobrádek

O sedmadvacet senátorských křesel bude letos bojovat 236 kandidátů, kteří dnes byli zaregistrováni k volbám do horní komory. Je jich o tři více než v minulých volbách.

Věznice má víc místa pro duševně nemocné zločince. Na stavbě se sami podíleli

/VIDEO/ Muž, který se neustále snaží vytopit si celu, nebo člověk, který už v léčebnách zabil dva spolubydlící. Nejtěžší vrazi a násilníci, jež k činu přiměla psychická nemoc, žijí v detenčním ústavu brněnské vazební věznice. Od pátku tam pro ně díky rekonstrukci mají o patnáct míst víc.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT