Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Co udělat, aby nadaní prvňáčci neskončili jako průměrní žáci

Rozhovor s ředitelem brněnské Základní školy a mateřské školy Didaktis s.r.o. Richardem Jurečkou.

25.1.2018
SDÍLEJ:

Foto: sdělení komerční

Dobrý den, pane řediteli. Řekněte nám, v čem je vaše škola specifická?

Určitě v mnoha ohledech, které jednotlivě jistě naleznete na různých školách, ale jako celek je budete hledat asi hůře. Nejvýraznějšími rysy naší školy jsou především dva. Zaměřujeme se na to, aby vzdělání dětí v naší škole bylo skutečně kvalitní. Chceme, aby výborný znalostní základ dokázali naši žáci použít v praxi – aby se již od první třídy učili např. stanovovat si cíle, rozvrhovat svůj pracovní čas, vyhledávat informace a kriticky s nimi pracovat, být členem skupiny, vést ji, prezentovat se na veřejnosti… Hodně nám v tom pomáhá spolupráce s naším top partnerem nakladatelstvím Didaktis, které se této problematice věnuje na vysoké odborné úrovni už kolem 20 let. Druhým základním pilířem naší školy je péče o její klima. Chceme, aby se naši žáci do školy těšili a aby tu byli opravdu spokojení. Soudě podle referencí, které nám rodiče poskytli, se nám to zřejmě daří. Téma klimatu školy je pro nás důležité rovněž proto, že se věnujeme také rozumově nadaným žákům, pro něž je subjektivní pocit bezpečí mimořádně důležitý. 

V představách laické veřejnosti převládá představa, že pomoc učitele potřebují spíše děti, které mají nějaké problémy, a ne ty intelektově nadané.

Vidíte, to je vlastně třetí z hlavních charakteristik naší školy – rozvoj rozumově nadaných dětí a jejich vzdělávání v běžných třídách spolu s ostatními vrstevníky. Víte, dítě, které je nadané, má taky „problém“. A ten spočívá v tom, že je odlišné od ostatních dětí – jinak přemýšlí a má jiné zájmy, současně je citlivé na úplně jiné věci než jeho vrstevníci. Právě pro svou odlišnost se snaží včlenit do kolektivu dětí, se kterými si nemusí vždy úplně rozumět, a používá k tomu různé strategie, které ho v konečném důsledku mohou někdy poškozovat. Lze to řešit v zásadě dvěma způsoby: buď vytvoříte třídu podobně orientovaných, tj. intelektově nadaných žáků, ale pak je vystavujete riziku, že v profesním životě nebudou umět efektivně kooperovat se svými kolegy a podílet se např. na týmové práci. Anebo je včleníte do běžné třídy, dáte jim možnost rozvíjet se adekvátně jejich nadání a současně jim pomáháte naučit se spolupracovat s ostatním dětmi ve třídě. My jsme se vydali tou druhou cestou. Tím spíš, že prospěch z toho mají všichni: nadané děti se učí od svých spolužáků sociálním dovednostem a ti zase mohou díky příkladu nadaných posunovat horizont svých možností. 

Ještě k Vaší otázce – ano, i intelektově nadané děti potřebují podporu učitele, protože i ony mohou paradoxně ve škole neprospívat a jejich potenciál může zakrnět. Bohužel i dnes se můžete setkat s případy, kdy dítě nastoupí do 1. třídy základní školy jako nadané a na konci docházky školu opouští jako průměrný žák. Někteří rodiče se mi dokonce svěřili, že když řekli paní učitelce na kterési základní škole při zápisu do 1. třídy, že jejich dítě bez problémů čte a počítá do tisíce, paní učitelka jim na to odpověděla, že „to nevadí“ a že „se to časem s ostatními dětmi stejně srovná“. V naší škole jdeme opačnou cestou. Právě proto, že dítě je intelektově nadané, potřebuje specifickou a odbornou péči. 

Co konkrétně děláte pro nadané děti navíc?

Když žák v běžné škole vypracuje úkol dřív než jeho spolužáci, dá mu učitel práci navíc. Z internetu náhodně postahované rébusy či hádanky, které ale nadaného žáka cíleně nikam neposunují. Někdy, a to je ještě horší, mu učitel přidá další úlohy úplně stejného typu. Namísto 20 příkladů na dělení se zbytkem jich musí vypočítat 40. A protože nadaný žák není hloupý, řekne si: proč bych měl mít víc práce než ostatní? Raději proto začne své nadání maskovat, přestane se ptát, splyne s ostatními. 

V Základní škole Didaktis to řešíme jinak. Celá výuka počítá s tím, že tyto děti nepotřebují tolik procvičovat základní učivo, ale velmi brzy se dožadují něčeho „navíc“. Cíleně proto dostávají úlohy, individuálně šité na míru jejich rozumové vyspělosti. Jdou tedy do větší hloubky a šířky, ale přitom se věnují stejným tématům jako ostatní spolužáci. Třída se tak může harmonicky vyvíjet jako jeden celek a současně jsou před každé dítě stavěny adekvátní výzvy.

Co na to říkají rodiče vašich žáků?

Myslím, že si většinou uvědomují, co jejich děti u nás dostávají oproti běžným školám navíc. Zejména ti, jejichž starší děti už prošly některou základní školou – nebo ti, kteří se svou nespokojenost rozhodli vyřešit přestupem svého dítěte na naši školu v průběhu školní docházky. Každopádně děláme maximum pro to, abychom s rodiči od počátku navázali partnerský vztah a oni se stali našimi spojenci. Žák se může zejména na 1. stupni úspěšně rozvíjet, jen pokud je komunikace mezi školou a rodiči otevřená, vzájemně vstřícná a respektující. Naši učitelé např. rodičům posílají na začátku každého týdne poměrně obsažný e-mail s informacemi o tom, co jejich dítě v průběhu týdne čeká. Nebo na začátku každého ročníku připravujeme pro každého žáka asi 15stránkových rozvojový plán, nad kterým se se všemi rodiči osobně setkáme a vysvětlujeme jim ho. Pořádáme také různé vzdělávací semináře, aby naši rodiče lépe rozuměli tomu, proč pracujeme s jejich dětmi určitým způsobem. Např. minulý týden proběhl na naší škole seminář financovaný z OP VVV na téma slovního hodnocení. Jako přednášející zde vystoupila doc. Jana Kratochvílová, která je naší přední odbornicí na tuto problematiku. 

Jak se s Vámi mohou rodiče letošních předškoláků, kteří chtějí svým dětem poskytnout nadstandardní vzdělání, setkat?

Asi nejjednodušší cestou je napsat nám e-mail nebo zavolat a požádat o osobní setkání. S každým z rodičů, který má o to zájem, se individuálně setkáme a věnujeme mu potřebný čas. Rodič se může vyptat na vše, co potřebuje před případným zápisem svého dítěte vědět. Automaticky nabízíme také náslechy ve výuce – chceme, aby se rodiče mohli o všem na vlastní oči přesvědčit. Na sobotu 17. února rovněž připravujeme Den otevřených dveří, který pojmeme jako „ochutnávku“ našich vzdělávacích přístupů, všechny zájemce srdečně zveme! Rodiče předškoláků naleznou potřebné informace také na našich stránkách www.zsdidaktis.cz

Děkuji za rozhovor.

Autor: Komerční sdělení

25.1.2018
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Strojní inženýři a projektanti 28 000 Kč

Strojní inženýři projektanti, konstruktéři Konstruktér senior. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, - konstrukce dle požadavku zákazníků, - spolupráce při vývoji vlastních výrobků, - návrhu technických řešení, - vypracování technické dokumentace, - komunikace se zákazníky, - úzká spolupráce s výrobou a obchodním odd., - práce na zajímavých projektech, , Požadavky:, - SŠ/VŠ vzdělání ve strojním oboru (výhodou oblast navrhování strojů a zařízení, konstrukční směr), - znalost konstrukce v CAD softwaru, Solidworks + Inventor + AutoCAD, - orientace ve výkresové dokumentaci, - technické myšlení, - praxe výhodou, - základní znalost AJ a NJ (výhodou), - řidičský průkaz sk. B, , Nabízíme:, - zázemí stabilní firmy na trhu, - příspěvek na stravování, - příspěvek na dopravu, - volání zdarma do všech mobilních sítí, - pololetní odměny, - firemní akce, Současně s odesláním životopisu Vás žádáme o zaslání souhlasu se zpracováním osobních údajů dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27.4.2016 a zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů pro účely účasti při výběrovém řízení na uvedenou pozici., , , Současně s odesláním životopisu Vás žádáme o zaslání souhlasu se zpracováním osobních údajů dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27.4.2016 a zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů pro účely účasti při výběrovém řízení na uvedenou pozici.. Pracoviště: Tigemma, spol. s r.o., 753 64 Bělotín. Informace: Iveta Grešová, .

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 19 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník, pracovník expedice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Hledáme zaměstnance s praxí na VZV, platný průkaz výhodou. Požadujeme uživatelskou znalost PC a ochotu pracovat v dvousměnném provozu. Nabízíme Vám stabilní zaměstnání na hlavní pracovní poměr, nástupní mzdu 19 - 25 000 Kč, prémie za docházku, příspěvek na stravné, práci v čistém a novém prostředí. Možnost profesního růstu., V případě zájmu nás kontaktujte na tel. +420 774 487 700 nebo zašlete svůj životopis na adresu a.trcka@nsesolutions.cz. Pracoviště: Nse solutions, s.r.o. veselí n. l., . Informace: Adam Trčka, +420 774 487 700.

Služby - Vedoucí úklidu 29 000 Kč

Pro hotel Juno na Praze 10 přijmeme na HPP druhou vedoucí úklidu - kontrola úklidu na pokojích. Zkušenosti v oboru vítány, obědy zdarma, pracovní doba po-pá 7.45-16.15 hodin, každých 14 dní so a ne 7.45-14.00 hodin. Nástup ihned. Nástupní plat 29.000 Kč hrubého. CV zasílejte prostřednictvím žlutého tlačítka "Odpovědět na inzerát".

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 19 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Logistický operátor/ka – obsluha logistického vláčku. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Logistický operátor/ka – obsluha logistického vláčku (1602001), Prostějov - LOGISTICKÝ OPERÁTOR. Práce ve TŘÍSMĚNNÉM PROVOZU (volné víkendy, prac. doba PO-PÁ (6-14, 14-22,22-6)., Mzda od 19.000,- Kč, zákonné příplatky, stravenky., V případě dotazů nás kontaktujte telefonicky: 773 447 447 anebo e-mailem: prace@gasl.cz. Kompletní nabídku pracovních míst najdete na www.gasl.cz.. Pracoviště: Gasl cz s.r.o. - pobočka prostějov, Nerudova, č.p. 599, 796 01 Prostějov 1. Informace: Kontakt, +420 773 447 447.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Cestovatelské zážitky Jakuba Hrdela.
23

Cestovatel Jakub Hrdel: Tádž Mahal mě nepřitahuje. Asiaté se mě ptají na Putina

Donald Trump
9

Summit KLDR a USA je stále ve hře. Do Singapuru míří tým Bílého domu

Přeskočit a přebrodit. Policejní jezdci na koních soutěžili ve skokovém derby

Na čas a přes nejrůznější překážky závodily v sobotu policejní jezdecké oddíly z osmi evropských zemí v brněnském areálu Panská Lícha. Konalo se tam tradiční Mezinárodní policejní mistrovství v jezdectví. Jezdci museli zvládnout skokové derby, policejní parkour a skok v mohutnosti.

Střecha Masarykova domu v Čejkovicích se propadla. Bude nutné ji celou rozebrat

Zřejmě bez cizího zavinění se v Čejkovicích zřítila část střechy rodinného domu, ve kterém několik let přebýval první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Na místě pracuje sbor čejkovických dobrovolných hasičů. Střechu již zajišťují před dalším poškozením. „V domě se nikdo nenacházel,“ uvedli hasiči na svém webu. Událost se stala v pátek později večer. 

Konec května bude v Česku velmi teplý. Přijdou i tropy

Vysoké teploty z právě končicího týdne budou pokračovat i v následujících dnech. Na konci května může být místy i kolem 30 stupňů Celsia. Začátkem června ale začnou teploty pozvolna klesat. Vyplývá to z dlouhodobé předpovědi počasí, kterou v sobotu zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Bez očkování se děti do školky nedostanou, předškoláky bez vakcinace ale přijmou

Od začátku roku už na území hlavního města onemocnělo spalničkami celkem 83 lidí. Dva případy zaznamenali zdravotníci tento týden, stejný počet nových pacientů ošetřili i v týdnu do 18. května. „Na území metropole nadále pokračuje zvýšený výskyt onemocnění spalničkami,“ informoval v pátek ředitel pražské hygieny Jan Jarolímek.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT