Ministerstvo dopravy ohlásilo dokončení dálniční sítě v České republice na rok 2050. Původně se tak přitom mělo stát už v roce 2010. „Hlavní příčinou je pomalá výstavba, například v letech 2013 – 2017 bylo zprovozněno průměrně ročně jen 16 kilometrů dálnic. Od zahájení stavebního řízení po realizaci dálnic u nás uplyne 13 let, v jiných zemích to přitom bývá zhruba polovina," komentuje situaci europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který je členem kontrolního i rozpočtového výboru a věnuje se proto oblasti dotací i jejich správnému čerpání.

Že jde o velice smutná čísla dokazuje i zpráva o podmínkách pro podnikání Doing Business, kterou zveřejnila Světová banka. Česká republika se z hlediska složitosti povolování staveb umístila na 156. místě ze 190 hodnocených zemí, tedy zhruba na stejné úrovni s africkým Nigerem. Navíc je už obecně známé, že délka řízení k udělení stavebního povolení je u nás neúnosná. Trvá totiž v průměru 246 dní, zatímco třeba v Dánsku jen 64 dnů.

Brusel za české problémy nemůže

Na Evropské unii je jistě co kritizovat, ale nelze jí upřít, že naší zemi významně přispívá na dopravní stavby. V operačním programu Doprava pro období 2014 – 2020 bylo pro nás připraveno 135 miliard korun. A evropské peníze tvoří i velmi významný podíl na celkových nákladech," uvádí Zdechovský, podle něhož může být dobrým příkladem Chrudim v Pardubickém kraji, která získala z unie 90 procent financí na dvoukilometrové silniční propojení města a obchvatu, které stálo 52 milionů korun.

Jenomže právě protahující se stavební řízení způsobená špatnými zákony a také nekvalitní prací úředníků, je příčinou toho, že budování dálnic, ale i dalších a především dopravních staveb, je zoufale pomalé a Česká republika tak zbytečně přichází o miliardy korun z Evropské unie. „Je to chyba české strany, a protože dotace mají jasná pravidla, s výmluvami nikdo neuspěje. Brusel za naše problémy opravdu nemůže," doplňuje Zdechovský.

Na tahu je nyní ministerstvo pro místní rozvoj, které by mělo připravit kvalitní návrh nového stavebního zákona, jež by stavby výrazně urychlil. A následně by ho měl Parlament České republiky co nejdříve schválit. 

Jitka Fialová