Pokud člověk nyní jede z Česka na dovolenou třeba do Chorvatska, musí počítat se složitým nákupem nejméně 3 dálničních známek, což je nejen nepraktické, ale hlavně ekonomicky velmi náročné. Situaci by mohla vyřešit evropská dálniční známka, což je projekt diskutovaný už od roku 2012, který nyní opět získává podporu čím dál více europoslanců napříč frakcemi jak z České republiky, tak i z Polska, Slovenska, Maďarska, Slovinska nebo Rakouska.

„Návrh se týká předně osobních automobilů, jejichž uživatelům by měl výrazně zjednodušit nejen nárazové cestování do zahraničí, kdy si v domovské zemi koupí rovnou jednu známku platící pro celou oblast EU, která bude v součtu také výhodnější," říká europoslanec Tomáš Zdechovský z Evropské lidové strany, pro kterou je odstranění bariér při cestování jednou z priorit.

„Programu by se měly účastnit všechny evropské země, kde jsou zavedeny dálniční poplatky a získávaly by část vybraných peněz podle počtu kilometrů silnic, které do programu poskytnou. Existuje také studie dopadů na osobní dopravu a hlavně možnosti zabezpečení tak, aby systém nebyl zneužitelný a profitovali z něho předně evropští občané. Vše by mělo fungovat elektronicky, kdy bude podporován hlavně nákup známek přes internet, kde je nejjednodušší výběr poplatků a nejmenší administrativa," doplňuje Zdechovský, který upozorňuje, že právě už v roce 2012 teoreticky byly všechny země připraveny začít jednotnou „dálniční známku" používat. Nicméně ještě ani letos nejsou ukončena všechna jednání a práce na legislativě je stále otevřená. „Osobně považuji tento projekt za velmi důležitý a prospěšný pro občany, budu proto tlačit na Evropskou komisi, aby legislativu co nejdříve dokončila," uzavírá Zdechovský.

Studie dopadů evropského elektronického systému silničních poplatků (EETS), kterou Evropská komise využívá k vytvoření legislativy:
http://ec.europa.eu/transport/themes/its/studies/eets_en.htm