Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektromobil jako příslib ekologické budoucnosti

Elektromobily slibují levný provoz, nevyžadují tak častý servis a jsou šetrnější k životnímu prostředí. Díky nulovým lokálním emisím mohou elektrická auta v budoucnosti vyřešit problém velkého znečištění ovzduší ve městech. I přes to, že jsou tato auta stále o něco dražší než benzínové či naftové vozy, se počet elektromobilů na českých silnicích každoročně zvyšuje. Budeme časem všichni jezdit v autech na elektřinu?

4.8.2017
SDÍLEJ:

Foto: E.ON

Aktuálně na českých silnicích jezdí téměř dva a půl tisíce vozů na elektřinu. Hlavním důvodem pro pořízení elektromobilu je vědomí, že jako jeho majitelé už nemusíte investovat ani korunu do nafty nebo benzínu. Rychlonabíjecí stanice se v České republice stále rozrůstají a zejména ve větších městech už je nabití vozu snadno dostupné. „Elektromobil navíc můžete nabíjet i z pohodlí domova. Postačí k tomu běžná elektrická zásuvka. Dobíjení elektrického auta ze zásuvky ale samozřejmě trvá déle – většinou okolo osmi až deseti hodin,“ popisuje Magdaléna Baumannová z webu E.ON Rádce.

Vlastníci elektromobilů se vyhnou také častějším návštěvám servisu. Elektromobil pohání elektromotor a baterie a jejich princip je tedy poměrně jednoduchý a bezporuchový. Celkově by se dal pohon elektromobilů označit za technicky „elegantnější“. Elektrická auta například nemají převodovku, odpadá též kontrola oleje, filtrů či chladicí kapaliny. Motor elektromobilu navíc není vystaven tak vysokým tlakům a teplotám. Elektromobily jsou při jízdě nehlučné a během provozu neprodukují žádné emise. Jen tiše vrní a dobře zrychlují.

Tichý provoz ale může být určitým bezpečnostním problémem pro chodce a cyklisty, proto bývají elektrická auta vybavena výstražným systémem – generátorem zvuku. Jeho bzučení pak na jedoucí auto okolní účastníky silničního provozu dobře upozorní. Výstražný systém se někdy automaticky zapíná pouze v obydlených oblastech, takže liduprázdnou krajinou nebo na dálnici jede elektrický vůz úplně tiše, zatímco ve městech je dobře slyšet.

Brzy přijde i elektrická „škodovka“
Nejslavnějšími elektromobily jsou nyní bezesporu ty od Tesly. Pořizovací cena elektromobilu Tesla je velmi vysoká, samotný provoz auta je však levný. Tesla vyniká svojí rychlostí a vysokým dojezdem, který je u běžných elektromobilů zatím slabinou. Model Tesla S zvládne na jedno nabití ujet 450 km. Cena za model S P90D se ale pohybuje okolo tří milionů korun.

Mezi levnější varianty elektromobilů patří například BMW i3, které lze pořídit do milionu korun a jeho dojezd se pohybuje okolo 160 km. Japonská automobilka Nissan uvedla na trh model Nissan Leaf s dojezdem téměř 200 km na jedno nabití baterie a s pořizovací cenou okolo 730 000 Kč. Jedním z finančně nejdostupnějších elektromobilů na českém trhu je Volkswagen e-Up! Jak je vidět, výběr elektrických aut na trhu stále roste, ostatně model na elektřinu chce brzy uvést na trh také tuzemská automobilka Škoda auto. 

Síť nabíjecích stanic se stále rozšiřuje
Elektromobily mají na jedno nabití baterie stále o mnoho nižší dojezd než běžný automobil na plnou nádrž. Z toho důvodu je pro jejich rozšíření klíčová co nejhustší síť nabíjecích stanic. V České republice je jich nyní k dispozici přes 250 a stále vznikají další. Například energetická společnost E.ON buduje svoje nabíjecí stanice už od roku 2010. „Elektromobilita se v současnosti jednoznačně stává neoddiskutovatelnou součástí blízké budoucnosti dopravy. Rozšiřování sítě nabíjecích stanic je pro nás proto naprosto logickou aktivitou. Se zlepšující se infrastrukturou v této oblasti poroste i motivace lidí k nákupu elektromobilu,“ vysvětluje Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON Energie. 

I přes rostoucí síť nabíjecích stanic může malý dojezd elektromobilů leckoho limitovat. Proto jsou tyto vozy vhodné hlavně k dopravě ve městech a jejich okolí. Při delších jízdách je nutné cestu plánovat s ohledem na přítomnost nabíjecí stanice na trase. Nabíjení je potom vhodné spojit třeba s obědem či nákupem. Kapacita a účinnost baterií v elektromobilech ale stále roste a očekává se, že dojezd elektromobilů s jejich vývojem poroste. Také cena elektrických aut by měla postupně klesat. S elektromobily se tak budeme nejen na českých silnicích setkávat čím dál častěji.

Autor: Komerční sdělení

4.8.2017
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby 2017 - štáb ČSSD v Lidovém domě - Milan Chovanec, Lubomír Zaorálek a Bohuslav Sobotka.
3 14

Volební lídr ČSSD Zaorálek: Voliče nám vzalo ANO i Piráti

Sledování výsledků parlamentních voleb ve štábu ANO, 21. října v Praze. Faltýnek
9 28

Faltýnek chce nejdříve mluvit s ČSSD a lidovci

Místopředseda ANO Richard Brabec: Vznikne vláda s Babišem v čele

/ROZHOVOR/ Místopředseda ANO a vlády, ministr životního prostřední Richard Brabec má z volebního výsledku velkou radost a věří, že strany, které se dostaly do sněmovny, dají přednost funkční vládě před zmatky a nejistotou.

Komentář Stanislava Šulce: Kalouskův vysněný projekt by uspěl. Tedy možná

Necelý rok před volbami, které právě vrcholí, přišel šéf TOP 09 Miroslav Kalousek s projektem, v němž by se spojily takříkajíc demokratické strany stojící v politickém spektru ve středu a napravo. Mělo jít především o TOP 09, KDU-ČSL, hnutí STAN a také ODS. Tedy strany, jejichž preference se tehdy pohybovaly přinejlepším do 10 procent.

AKTUALIZOVÁNO

Bartoš vyloučil spolupráci s Babišem i tichou podporu jeho vlády

/VIDEO/ Předseda Pirátů Ivan Bartoš po sečtení volebních výsledků zopakoval, že jeho strana vyloučila vládní spolupráci s ANO i tichou podporu tohoto hnutí kvůli trestně stíhaným představitelům Andreji Babišovi a Jaroslavu Faltýnkovi. Za důvěryhodné naopak považuje politiky hnutí STAN. Ve třetině sčítání se výsledek Pirátů přiblížil deseti procentům.

AKTUALIZOVÁNO

Před štábem SPD zasahovala policie. Hnutí vykázalo tři novináře

Hnutí Svoboda a přímá demokracie neudělila akreditace do volebního štábu třem médiím, dalších 70 naopak akreditaci dostalo, řekl novinářům místopředseda Radim Fiala.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení