Kutná Hora – Je pošmourné květnové dopoledne a já se společně s Deníkem vydávám do Kutné Hory, do závodu společnosti Foxconn. Ten zde vznikl poměrně náhodou – zakladatel společnosti Terry Gou objevil v blízkosti Kutné Hory zámek Roztěž, jenž se mu zalíbil natolik, že si ho koupil a po zdařilé rekonstrukci si z něj udělal své letní sídlo. Založením dalšího závodu Foxconn v Kutné Hoře mu pak logicky přibyl další důvod jak spojit příjemné s užitečným. A právě do kutnohorského závodu Foxconn Technology přijíždím, ohlašuji se na recepci a spolu s vedoucí náboru Kateřinou Kounickou, si nejprve ujasňuji program našeho dne a dozvídám se základní informace. „Jak závod v Pardubicích, tak i v Kutné Hoře, má svá specifika. Primární částí našeho byznysu je sestavování serverů. Dnes se ale blíže seznámíme se servisním střediskem, kde opravujeme servery a základní desky počítačů, které k nám přicházejí z různých důvodů na opravu, například v rámci reklamace,“ seznamuje mě v úvodu se závodem v Kutné Hoře Kateřina Kounická a pokračuje: „Co se týká jednotlivých pozic, můžete zde potkat operátory, techniky, inženýry, supervisory i manažery. Pokud jsou lidé šikovní, mají samozřejmě možnost pracovního posunu. Je ale potřeba někde začít – třeba právě u našich repair techniků, česky techniků opravářů. U kandidátů na tyto pozice potřebujeme, aby měli základní elektrotechnicku znalost, aby byli schopni rozpoznat základní elektro komponenty. Ideálním kandidátem tak pro nás je vystudovaný absolvent elektrotechnického směru, průmyslové školy. Bohužel máme zkušenost, že absolventi těchto škol mají nedostatečné znalosti. Jsme schopni je zaškolit, úplné základy je ale učit nemůžeme. Navíc je kandidátů na tuto pozici na trhu nedostatek.“ Vtom přichází specialistka komunikace Lenka a podává mi plášť, reflexní vestu a z důvodu bezpečnostních pravidel i tzv. patěnky, které uzemňují statickou elektřinu a brání případnému poškození drahých elektronických součástek.

            Míříme rovnou do servisního střediska skrze bezpečnostní rámy a přechodem rozlehlých hal se dostáváme na místo. Prostorem střediska se nese šum řady strojů, které jsou všude, kam se podívám, a tichý hovor operátorů a opravářů. Záhy se mě ujímá Petronela a Jirka a jdeme se podívat, jak tento provoz funguje. „Na počátku stojí základní deska, která sem přichází na opravu. Jako první se do ruky dostane operátorům, kteří pomocí řady speciálních přístrojů zjistí, jestli s ní je opravdu něco v nepořádku. Pokud ano, blíže určí, čeho se problém týká. Poté jde do rukou techniků, kteří dokážou na základní desce najít závadu a opravit ji. Opravy děláme pomocí různých technik, přičemž základní formou je mikropájení,“ vysvětluje Jirka a dodává: „Jedná se o specifickou a poměrně náročnou věc, jsme ale schopni ji naučit přímo tady u nás, v tréninkovém centru.“ V tu chvíli se blížíme k jednomu z techniků a koukáme se mu pod ruce. Název mikropájení snad nemůže být přesnější – základní deska se skládá z tolika miniaturních komponentů, že většinu z nich nejste bez lupy schopni vidět, natož opravit. Opravdu klobouk dolů, přestože jsem ujišťována, že je to otázka cviku. Při té příležitosti jsem měla možnost vyzkoušet si pájení taky. Moje klepající se ruka mi však dost bránila ve vykonávání činnosti. „To jste jen nervózní,“ uklidňuje mě Petronela a dodává: „Ruce se tady klepou i našemu školiteli a jak mu to pájení jde. V našem tréninkovém centru se i z tohoto důvodu všem nově příchozím naplno věnujeme a mikropájení se pilně procvičuje.“ Kromě pájky, která je nedílnou součástí každé pracovní plochy, zde nacházím také řadu dalších speciálních zařízení kolem, mimo jiné rentgen a další. Ty pomáhají technikům odstranit komponenty, které pomocí pájky neodstraní. „Pracujeme zde s přístroji, které se jinde nevidí, což je pro spoustu lidí také motivátorem. Máme tu například paní, která začala jako operátorka, ale opravy ji natolik zaujaly, že se vyškolila v tréninkovém centru a nyní velmi zdatně pájí a v oboru se našla,“ říká Petronela. Po samotné opravě míří základní desky opět na testy, aby se zkontrolovalo, že jsou plně funkční, a poté jdou zpátky k zákazníkovi.

 UCHAZEČI O PRÁCI

Kvůli současné situaci na pracovním trhu musí Foxconn náboru nových zaměstnanců věnovat maximální úsilí. „Máme zde pozice, které jsou z hlediska oboru náročnější na nábor, týká se to, mimo jiné, již několikrát zmiňovaného repair technika. Snažíme se proto zdůrazňovat, že jde zejména o zájem a základní elektrotechnickou znalost, zbytek dokážeme naučit. Máme i zaměstnance, kteří obor nemají vystudovaný, ale bylo to jejich hobby a díky našemu zaškolení je pro ně práce koníčkem,“ sděluje Kateřina Kounická. Foxconn situaci nepodceňuje a úzce spolupracuje také se školami v regionu, ať už s průmyslovou školou, nebo s učilištěm řemesel, které vyučuje i elektrotechnický směr. Nejen představy studentů o pokračování na vysokých školách či nezájem o uplatnění v oboru v praxi způsobují nedostatek techniků. „Chodíme do škol, přednášíme, poskytujeme pájecí stanice, pořádáme exkurze, nabízíme možnosti brigád, ukazujeme učitelům, co mohou v rámci studijních programů studentům předat. Bohužel ne všichni studenti chtějí ve svém oboru profesně pokračovat. Určitou nevýhodou je, že neprodáváme produkty jako takové. Na druhou stranu si v našem odvětví, co se týče finančního ohodnocení, stojíme velmi dobře,“ dodává Kateřina. Nezanedbatelná je také spolupráce s úřady práce, od Kutné Hory přes Kolín až po Čáslav. „Na úřady práce jezdíme za kandidáty, vedeme s nimi úvodní rozhovory v prostorách úřadu. Jezdíme tam, abychom ušetřili jejich čas a náklady na cestu. Snažíme se vyjíždět také na jiná místa v regionu. Rozvážíme letáky, navštěvujeme různé vesničky a obecní úřady, povídáme si s lidmi, představujeme naši nabídku a podobně. Je to mravenčí práce, ale vyplácí se nám. Využíváme dostupných zdrojů v oblasti náboru jako např. online médií, pracovních portálů, ale pracujeme také se sociálními sítěmi,“ říká Kateřina. Společnost spolupracuje s městem Kutná Hora také na řadě jiných projektů, v současné době se například připravuje Projekt rekonstrukce dětského dopravního hřiště.

 VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ

Nábor na pozici technika – opraváře se skládá ze 3. částí. První je písemný test, pomocí kterého náboráři zjišťují, jaká je kandidátova úroveň elektrotechnických vědomostí, například jestli umí číst ve schématech. Následuje samotný pohovor s náborářem a trenérem z tréninkového centra a poté se přechází rovnou k praktické části – každý kandidát si v tréninkové místnosti vyzkouší práci s deskou a pájkou. Neočekává se, že to uchazeči budou umět, ale každá fáze náboru, dává postupně dohromady obrázek o kandidátovi – jeho způsobilosti a přístupu k práci.

            Po nástupu projde nováček zaškolovacím programem v tréninkovém centru, kde se mu školitel plně věnuje, takže do provozu jde již stoprocentně připraven.

Ve společnosti také fungují i takzvané náborové středy. „Kdokoli může v tento den přijít ve 13 hodin na recepci. Představíme mu naši firmu, a poté si může vyzkoušet testy pracovních předpokladů,“ vysvětluje Kateřina.

            Jeden z testů se například zaměřuje na počty – ve skladu mají zaměstnanci inventury na denní bázi a počítají položky vysoké hodnoty. Další je na zpracovávání instrukcí a jejich následné vykonávání a třetí je logického charakteru. Následuje pohovor s jednotlivými vedoucími a kandidát tak odchází buď přímo se smlouvou, nebo s více nabídkami. „V jeden den může nový člověk absolvovat až tři pohovory, což jinde není standardní a velmi si na tom zakládáme,“ sděluje Kateřina. Personální oddělení sídlí hned za recepcí, náborářky jsou velmi flexibilní a nikoho neodmítnou, zájemce tak může přijít kdykoliv.

 FIREMNÍ BENEFITY

Kromě práce v regionu společnost Foxconn v první řadě nabízí také jistotu práce.

„Zaměstnanci se mohou spolehnout na výplatu – včas a vždy, což v dnešní době není samozřejmostí, navíc každoročně navyšujeme mzdy. Smlouvu uchazeč uzavírá na dobu neurčitou a přímo s námi, nejednáme přes žádné agentury,“ vyjmenovává Kateřina.

            Práce v servisním středisku na pozici repair technik je čistá, zaměstnanci zde pracují pouze na jednu směnu, která trvá osm hodin. Mezi další benefity patří 5 dní dovolené navíc, příspěvky na penzijní připojištění či systém tzv. kafetérie, do které každý zaměstnanec dostane ročně 3000 korun. Ty pak může utratit všude, kde přijímají poukázky Sodexo nebo kartu Multisport. Výhodné firemní telefonování mohou navíc využít příbuzní zaměstnanců Foxconnu. Výběr až z 20 druhů jídel potěší i náročné vegetariány a ceny obědů v závislosti na typu směny. „Poměrně dost se nám vyplatil také interní program „Doporučení nového zaměstnance“. Pokud zaměstnanec Foxconnu doporučí úspěšného kandidáta odměna 10 000 korun jej nemine,“ doplňuje Katka.

 ŽIVOT VE FOXCONNU

Zaměstnanci si také mohou užít řadu firemních akcí, které propojují společnost s děním v regionu. Již 8. září se například uskuteční další ročník Fox festivalu na kutnohorské plovárně. Dopoledne je věnované zaměstnancům a jejich rodinám a odpoledne se dveře otevírají i veřejnosti. Jste srdečně zváni i vy! U příležitosti letošního desátého výročí otevření Foxconn Technology bude festival ještě velkolepější. Už teď se můžete těšit na řadu zajímavých kapel i ohňostroj. Společnost Foxconn také odstartovala měsíc zdravého dojíždění do práce kampaní FOXkonej dobro na kole. Zaměstnanci, kteří 23. května přijeli do práce na kole, podpořili místní charitativní organizaci a přispěli tak na vybudování tělocvičny. Dojížděním na kole do práce po celý měsíc, navíc dělají něco nejen pro své zdraví, ale také pro ovzduší města, ve kterém žijí. Ty nejvytrvalejší navíc odměníme částkou 6000 korun.

            „Snažíme se zaměstnance spojovat. Být zaměstnancem Foxconnu není jen o chození do práce,“ zakončuje Katka. A o tom jsem se v kutnohorském Foxconnu přesvědčila. Na pracovišti vládla příjemná atmosféra a vše běželo jako hodinky.                                    

Tereza Mrkvičková