Společnost, která patří do vlivné investiční skupiny KKCG, má tři hlavní sekce. Jednou z nich je vysoce sofistikované oddělení Měření a regulace, které řídí Jiří Beneš. Ten z něj vybudoval úspěšné samostatné středisko, které navrhuje, prodává a servisuje výrobky celosvětového koncernu General Electric. Jeho oddělení má pod palcem především dálkově řízené regulační a uzavírací ventily. V březnu dokončili významnou zakázku na servisu rafinerie Slovnaftu a uzavřeli dlouhodobou smlouvu s největším distributorem pohonných hmot u nás, společností Čepro. „Každá lahev Kofoly, každý litr benzinu nebo nafty teče přes naše ventily. Chyby si ale nesmíme dovolit. Jakékoli selhání může být fatální. Třeba denní odstávka rafinerie stojí našeho zákazníka 30 milionů korun,“ říká.

Jak moc se za dvacet let, co jste ve firmě, Moravia Systems změnila?

Zcela zásadně. Z malé firmy, kde každý dělal vše, vznikla společnost s vysoce organizovanou strukturou. Obrovskou změnou prošlo i naše středisko. Dnes již řídím tým vysoce kvalifikovaných specialistů. Kvalitní lidský poten­ciál je ale jediná šance, jak se rozvíjet a být lídrem na trhu.

Je firma úspěšná vzhledem ke konkurenci?

Patříme mezi nejlepší zástupce skupiny General Electric v Evropě. Díky tomu jsem byl zvolen do evropského výboru, který komunikuje s americkým top managementem o strategii či nových výrobcích v oboru. Jako jediný tam zastupuji země bývalého východního bloku. Moravia Systems má totiž jako jediná firma plnou certifikaci na autorizovaný servis a seřizování ventilů v rafineriích, chemičkách, elektrárnách.

Zajímá vás hodnocení ze strany zákazníků?

Naší snahou je dělat vždy věci lépe. To je i důvod, proč s námi uzavřeli dlouhodobé smlouvy na servis či dodávky nejvýznamnější hráči v této oblasti, jako je Slovnaft, MND, Čepro a další. Nedávno jsem si uvědomil, že každé auto se spalovacím motorem v ČR a SR jezdí na palivo, které prošlo v nějakém stadiu výroby či distribuce armaturou, kterou jsme buď dodali, nebo ji pravidelně servisujeme. To je určitě důkaz našeho úspěchu. Samozřejmě, stále je co zlepšovat.

Takže dobrá odezva je pro vás to nejdůležitější?

Dlouhodobá spokojenost zákazníka je alfou a omegou našeho byznysu. Je to jeden z nejdůležitějších parametrů. Nejpyšnější ale jsem, když se nám povede nějaký technický „majstrštyk“, ze kterého profitují všechny strany. Nedávno jsme třeba v papírně ve Štětí měnili na energetickém kotli hlavní napájecí regulační ventil. Přesvědčili jsme je pro nejsofistikovanější výrobek, který umožní využívat čerpadla na plný výkon, a ještě díky nám zákazník významně ušetří. Investici měl zpět do pouhého roku, a navíc šlo o řešení, které chrání životní prostředí.

Podléhá tento velmi specifický obor novým nařízením?

Našimi zákazníky jsou největší firmy v petrochemii, chemii, plynárenství či energetice. Tyto společnosti potřebují vydělávat, nikoliv stát kvůli neplánovaným odstávkám. Trend je nyní takový, že zatímco dříve byly v rafineriích odstávky a opravy jednotky jednou za dva roky, nyní se přechází na pětiletý cyklus.

To asi na Moravia Systems klade výrazně vyšší nároky…

Nepochybně. Především na spolehlivost armatur, ale i na provádění tzv. predikativní diagnostiky. Laicky řečeno, musíme možnou závadu odhalit dříve, než k ní dojde. Ventily jsou dálkově řízené, jakékoli jejich selhání by mělo pro naše zákazníky fatální následky. Pro představu, denní výpadek ve výkonu rafinerie je 30 milionů korun. Nic takového si zkrátka nemůžeme dovolit.

Jste vůbec ještě strojírenská firma, nebo už spíše softwarově-diagnostická?

Stále jsme především strojaři, tělo armatury je pořád „železo“. S tím jde ale ruku v ruce znalost diagnostiky a dalších věcí – třeba vytváření chytrých digitálních databází, kde se využívá moderních QR kódů. Jde o jakýsi rychlý manuál k obsluze ventilu. Technik klikne na QR kód a okamžitě zjistí veškeré záznamy o opravách nebo kdy je doporučena další kontrola. Je to něco podobného jako se servisem aut.

Jak na moderní trendy reagujete?

Vysokými výdaji do zařízení a vybavení. Díky tomu jsme nyní dokonce nejlépe vybaveným ­servisním centrem celé divize ­General Electric pro měření a regulaci ve střední a východní Evropě. Abychom byli co nejlepší, školíme naše lidi pravidelně v zahraničí. Přímo u výrobců, se kterými spolupracujeme.

Narážíte na nějaké problémy?

Jazyková vybavenost. Máme několik skvělých zkušených techniků, kteří jsou limitovaní nedostatečnou angličtinou. Pro nás je ideální kombinace zkušenost, strojařská fortelnost, dravost mladých lidí, kteří mají blízko k digitálním technologiím, ale také dobrá angličtina. Na tom teď pracujeme.

Plánujete personálně růst?

V oblasti aftersales, tedy dlouhodobé péče o zákazníka, určitě. A to na pozici servisních dělníků i inženýrů. Jako jedna z mála firem totiž máme u ventilů až čtyřicetiletou životnost a našim zákazníkům poskytujeme jako bonus i celý balík následných služeb, především servis a dlouhodobou podporu. Aftersales profese se starají o bezproblémový provoz našich zařízení, dodávky náhradních dílů, opravy, poskytují poradenství, upgrady zařízení apod.

Co u těchto pozic vyžadujete?

Vysokou míru samostatnosti, flexibilitu, ochotu cestovat, pozitivní přístup k digitálním technologiím a samozřejmě slušnou znalost angličtiny.

Na co do firmy lákáte nové kolegy?

Kromě odpovídající mzdy na zajímavé benefity jako slevy na nákup aut či dovolenou, levné volání nebo stodvacetikorunové stravné. Unikátní možnost pracovat pro lídra v oblasti regulačních ventilů je další skvělý benefit. Být členem týmu, jehož práce má celospolečenské dopady, je zkušenost k nezaplacení.  

Kdo jsme?Společnost Moravia Systems a.s. byla založena Karlem Komárkem v roce 1992. Pro Česko a Slovensko dodává průmyslové armatury, potrubí a potrubní díly pro energetiku, chemický a petrochemický průmysl, plynárenství, vodárenství a další obory. Zajišťuje autorizovaný servis, projektování i engineering. Exkluzivně zastupuje přední světové výrobce průmyslových armatur a příslušenství. Klienty jsou např. ČEZ, Čepro či Slovnaft.