„Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod." Jan Werich možná ani netušil, kolik pravdy a nadčasovosti se v jeho citátu skrývá. Zná to každý z nás… Vzpomeňte si na své výmluvy, když se vám nechtělo do školy nebo na třídní sraz nebo mýt nádobí. Možná si teď místo vzpomínek na svá školní léta spíše vybavíte svého souseda, který vás vždy přesvědčuje, že třídění je jen fraška, abyste i tu tašku s vytříděným odpadem hodili do černého kontejneru se slovy: „Stejně to pak všechno svezou na jednu hromadu." Možná se pak občas neubráníte myšlence, jestli nemá přece jen pravdu…

Pojďme tedy zjistit, jak je to s tímto a podobnými tvrzeními doopravdy. Směsný komunální odpad a tříděný odpad se rozhodně nesesypávají, ani nesvážejí na jednu hromadu. Jejich cesty jsou od počátku oddělené podle barvy kontejneru. Odpad odhozený do černých kontejnerů se sváží na skládku nebo do spalovny komunálního odpadu. Za každou tunu uloženou na skládku města a obce platí nemalé peníze. U vytříděného odpadu je tomu jinak. Za vytříděný odpad dostávají příspěvek do svého rozpočtu. Nemají tedy důvod svážet tříděný odpad spolu se směsným odpadem na skládku nebo do spalovny. Nepovoluje to ani zákon, který jasně říká: „Roztříděný využitelný odpad na skládku nesmí!" Město nebo obec by si pod sebou podřezávalo větev – za vytříděný obalový odpad totiž dostávají obce a města odměny od Autorizované obalové společnosti EKO-KOM. Každá vytříděná komodita se tak sváží zvlášť a z kontejneru míří nejprve na třídicí linku k dotřídění dle druhů materiálů. Odtud míří jednotlivé komodity k dalšímu zpracování. Z těchto druhotných surovin se pak vyrábí zcela nové výrobky nebo se přidávají při výrobě nových produktů k přírodním zdrojům surovin.

Z kontejnerů je vytříděný odpad svážen na třídicí linku k dotřídění.

Z kontejnerů je vytříděný odpad svážen na třídicí linku k dotřídění.

Za každou tunu odpadu uloženou na skládku musí obec nebo město zaplatit.

Za každou tunu odpadu uloženou na skládku musí obec nebo město zaplatit.

Někdy se ale bohužel může stát, že uvidíte, jak svozový vůz nakládá kontejner se směsným odpadem a zároveň například žlutý kontejner s plasty. I to se může stát, ale to jen v případě, že popeláři při svozu plastů zjistí, že obsah žlutého kontejneru je znehodnocen a nemohou ho naložit k ostatním vytříděným plastům. Někdo totiž do žlutého kontejneru třeba „uklidil" tašku shnilých jablek nebo zbytek oleje. Takto „upravený" plast bohužel nelze recyklovat. Popeláři proto tento kontejner při svozu plastů vynechají a svezou je až se směsným odpadem, kam takto znehodnocené vytříděné plasty patří.

Někdy taky může mást skutečnost, že papír, plasty nebo nápojové kartony sváží jedna a ta samá posádka ve stejném voze, někdy dokonce ve stejný den. Kvalitní svozový vůz totiž představuje i několikamilionovou investici, a tak se musí pořádně „otáčet", aby si na sebe vydělal. Poté co sveze na třídicí linku vytříděné plasty ze žlutých kontejnerů, absolvuje rychlé vyčištění a vrací se na stejnou trasu sbírat další vytříděnou komoditu. Co právě sváží, vám napoví označení na boční straně vozu. Další užitečné informace o třídění odpadu najdete i na www.jaktridit.cz.