S blížícím se referendem o poloze brněnského hlavního nádraží si řada Brňanů klade otázku, zda je vůbec možné mít moderní nádraží přímo v centru Brna. Odpůrci nádraží v centru používali léta jediný argument - že nádraží v centru nelze modernizovat, a proto se musí někde jinde postavit nové.

Na jaře zveřejněné výsledky mezinárodní urbanistické soutěže Budoucnost centra Brna, kterou pořádal magistrát města, dokázaly, že moderní nádraží v centru města je nejen realistické, ale pro město i výhodné. Mimořádnosti polohy nádraží v samém centru města si všimlo hned 58 architektonických kanceláří a týmů z celého světa, které vypracovaly návrh budoucího rozvoje centra Brna s nádražím pod Petrovem. Brno tak už nyní disponuje realistickým návrhem nové podoby nádraží a jeho okolí.

Vítězný návrh nádraží v centru od UNIT architekti a jeho hlavní výhody ZDE

Spojení tradice a inovace
Jak konkrétně bude moderní nádraží v centru řešeno? Pro pohodlné a rychlé cestování jsou nejdůležitější snadné přestupy. Návrh proto vytváří komplexní dopravní uzel – pro příměstské vlaky, dálkové vlaky, autobusy a do budoucna i vysokorychlostní železnici. Současná historická budova bude i nadále plnit svou funkci, vedle stávající budovy pošty v místě dnešního 5. a 6. nástupiště však vznikne druhá, moderní odbavovací hala. Pro Brňany i dojíždějící bude zachována vynikající návaznost hlavního brněnského přestupního uzlu před nádražím, kterým projíždí většina páteřních tramvajových linek. Město ušetří stovky milionů na provozu MHD. Přímo pod kolejemi bude umístěno i autobusové nádraží. Klíčovým prvkem je důkladná sanace přednádražního prostoru, který je dnes bez nadsázky největší ostudou Brna.

Zanedbané jižní centrum jako moderní městská čtvrť
Vítězný projekt nemyslí jen na dopravu, nádraží a jeho bezprostřední okolí. Rovněž řeší otázku využití dosud zanedbaných ploch na jih směrem k řece Svratce. Návrh počítá s tím, že v těchto místech vznikne atraktivní místo pro bydlení, práci, obchody i relaxaci v parcích. Vědomě proto nevytváří nové velkolepé bulváry, monumentální prostory nebo předimenzované mrakodrapy. Naopak přináší přiměřenou a městskou zástavbu pro obyvatele i návštěvníky města, ve které je člověku dobře. Díky efektivnímu využití ploch může postupně vzniknout čtvrť pro téměř 10 tisíc obyvatel a 20 tisíc pracovních příležitostí.

Přilákání investic a napojení na vysokorychlostní tratě je samozřejmostí
K modernímu nádraží 21. století neodmyslitelně patří i napojení na vysokorychlostní trať, která v budoucnu výrazně zrychlí cestování do Prahy, Ostravy i Vídně. Brnu může být vzorem mnoho srovnatelně velkých evropských měst, která byla taképostavena před otázku co se starým nádražím v centru. Drtivá většina z nich se rozhodla pro zachování centrální polohy. Města jako Antverpy nebo Berlín neváhala postavit kilometry tunelů, aby získala či udržela nádraží ve výhodné poloze. Nádraží blízko centra s excelentní vazbou na hlavní uzel MHD je bezpochyby sen každého evropského města v konkurenčním boji o ekonomické příležitosti.