Dceřiná společnost Třineckých železáren Šroubárna Kyjov je největším evropským výrobcem šroubů pro železnici. V posledních letech se vrhá i na další trhy a rozšiřuje portfolio produktů, především do výroby vaček a obráběných ložiskových kroužků, u nichž se nově posouvá do oboru přesného obrábění. Loni nakoupila nové zařízení za 100 milionů korun. Letošní investice by měly přesáhnout 160 milionů. Ročně vyrobí přes 20 000 tun výrobků. O rozvoji firmy jsme hovořili s ředitelem Šroubárny Kyjov Františkem Červenkou.


Vaše firma hodlá v letošním roce investovat obrovské částky. Co je hlavním důvodem?

Chceme postupně navyšovat objem výroby v jiné oblasti, než je železniční průmysl, na němž nechceme být závislí. Nyní je rozložení asi 64 % ku 36 % ve prospěch železnice. Poptávka na vačky a obráběné kroužky narůstá, takže do budoucna máme kam expandovat.


Každá expanze ale vyžaduje dostatek pracovníků. Jak je na tom v době nedostatku pracovních sil Šroubárna Kyjov?

V regionu Kyjovska patříme k největším zaměstnavatelům, aktuálně máme 333 pracovníků. Ale s ohledem na navyšující se počet CNC strojů hledáme především nové operátory, potřebujeme ale také seřizovače a obsluhu obráběcích strojů i provozní elektromechaniky. Všechny zaměstnance si sami proškolíme, nástup je možný prakticky okamžitě.


Nenabízíme pouze práci na moderních strojích ale i benefity pro naše zaměstnance. Patří mezi ně 5 týdnů dovolené, příspěvek na stravování, příplatek za nepřetržitý provoz, penzijní a životní pojištění, týdenní lázeňský pobyt, příspěvek na rehabilitaci a mimořádné odměny v pololetí a koncem roku.


Loňský pokles zakázek v oblasti železničního sortimentu, který byl způsoben nižšími investicemi do výstavby železnic v ČR i jiných zemích Evropy, se určitě podepsal na hospodaření společnosti. Jak se s tím vyrovnáváte?


Dosáhli jsme nižších tržeb, než jsme plánovali. Citelně nám scházely objemy zejména v pražcových šroubech, kterých jsme prodali o téměř 8 milionů kusů méně než v roce 2015. Nicméně i tak je výsledek uspokojivý, a to díky výrobě vaček a obrábění ložiskových šroubů. Vaček jsme prodali přes 20 milionů kusů, což je meziroční nárůst o 67 %. Negativní dopady poklesu železničního sortimentu se snažíme eliminovat zejména novými investicemi do strojního zařízení vyrábějícího pro segment automobilového průmyslu.


Proinvestovali jste částku přesahující 100 milionů korun, do čeho investice směřovaly především?

Jednak do modernizace zařízení pro výrobu v oblasti železničního sortimentu, kde jsme pořídili nové matkořezy, pokračujeme také v pracích na výrobě nové kovací linky. V oblasti automobilového průmyslu výroby ložiskových kroužků a vaček jsme v rámci údržby modernizovali nový kovací lis, pořídili průběžnou žihací pec a kontrolní linku na vačky a několik CNC obráběcích strojů. Investujeme samozřejmě i do dalších strojů pro celý náš vyráběný sortiment.


Který z projektů dnes považujete za nejdůležitější? Kolik peněz plánujete investovat letos?


Velkou energii jsme zaměřili na obrábění ložiskových kroužků, které jsme dřív jen kovali. Proto směřuje většina investic právě k rozšíření této výroby. Cílem tohoto projektu je zvýšení přidané hodnoty našich produktů. Ložiska končí ve všech možných odvětvích a jsme v kontaktu s pěti největšími firmami na světě zabývajícími se výrobou ložisek, pro které jsme zahájili sériové dodávky.
Na obrábění již máme 6 strojů a nyní čekáme na 3 další stroje a 3 linky z Japonska. Ty chceme instalovat v letošním roce. Jde o velmi přesnou a produktivní technologii, takže se pouštíme do přesného strojírenství s nejmodernějším vybavením včetně špičkových měřicích metod.

Zdroj: Třinecké železárny, a.s.