Tento příspěvek do garančního fondu byl již zaveden roku 2014, avšak byl následně roku 2015 zrušen z důvodu častých neoprávněných výzev ze strany ČKP.

Co novela zákona o povinném ručení přináší?
Povinné ručení je a vždy bylo ze zákona povinné, avšak v posledních letech se počet nepojištěných vozidel výrazně zvýšil a to vedlo k další novelizaci zákona o povinném ručení. Touto novelou je opět zavedeno vybírání příspěvku za každý den bez pojištění Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). ČKP má nyní možnost počínaje lednem 2018 příspěvky od nepojištěných řidičů vymáhat, avšak v důsledku změny systému a snížení regresu by již nemělo docházet k předešlým pochybením.

Jak to bude nyní probíhat?
Dle zákona mají pojišťovny povinnost informovat ČKP o vzniku, popřípadě zániku povinného ručení na určité vozidlo, a to do 1 měsíce. Pokud ČKP poté zjistí, že dané vozidlo skutečně pojištěné není, urychleně řidiče kontaktuje, zpravidla do dvou měsíců. Dále se zasílá výzva s upozorněním na nezaplacené povinné ručení a žádostí o úhradu příspěvku. V případě, že řidič příspěvek neuhradí, následují upomínky ze strany ČKP, přičemž v konečné fázi může dojít až k soudnímu řízení, kdy řidiči hrozí nejen úhrada vymáhaného příspěvku, ale i úhrada nákladů na soudní řízení.

Výše příspěvku
Výše příspěvku nepojištěných řidičů zatím není pevně stanovena a bude vypracována Ministerstvem financí. Jisté však je, že by pro řidiče mělo být nakonec výhodnější si povinné ručení sjednat nežli se této povinnost vyhýbat.

Další změny u povinného ručení vozidel
Kromě již zmíněného příspěvku nastanou některé změny i v samotném procesu vymáhání náhrady škod ze strany ČKP. Stále platí, že pokud došlo ke škodě provozem nepojištěného motorového vozidla, je tato škoda hrazena z garančního fondu České kanceláře pojistitelů a následně vymáhána po nepojištěném viníkovi. Co je však nové, je výše škody, kterou může ČKP vymáhat, neboli výše regresu. Jsou zde stanovena dvojí omezení. Částka, kterou budou nepojištění řidiči nově muset uhradit, může činit maximálně jednu třetinu z celkové výše škody a zároveň nesmí být vyšší než 300 000 Kč. Výjimku v tomto případě představují škody, které vznikly pod vlivem alkoholu či psychotropních látek, popřípadě úmyslně. Pro tyto případy není stanovena žádná horní hranice úhrady.

Budou nová opatření úspěšná?
Mnozí se v souvislosti s novelou zákona o povinném ručení obávají, že se bude opakovat stav minulých let, kdy byl příspěvek nepojištěných řidičů mylně vymáhán i po těch, kteří pojištěni byli nebo například již vozidlo dávno nevlastnili. Dle České kanceláře pojistitelů by takovým chybám měl úspěšně zabránit nový systém, který je propojen jak s databází pojišťoven, tak s databází Ministerstva dopravy. Tato změna by měla řidiče motorových vozidel přimět, aby si povinné ručení sjednali a nespoléhali se tak na úhradu škody z garančního fondu. Nyní by sjednání povinného ručení nemělo být žádný problém, neboť je povinné ručení výhodně nabízeno množstvím pojišťoven. Řidiči mohou dále využít srovnávačů pojištění, kde lze snadno provést srovnání povinného ručení od různých pojišťoven. A mohou uzavřít pojistnou smlouvu online přes internet.