VŮZ PRO CÍSAŘ PÁNA

Historické milníky i současnost vrchlabského závodu Škoda Auto popisuje výstava Od milimetru k mikrometru, která je až do 31. ledna 2019 k vidění v Krkonošském muzeu ve Vrchlabí. A je to bohatá historie, kterou na panelech provází i ti nejpovolanější – bývalí zaměstnanci továrny, kterou i dnes zná

celý svět. A to díky nejsofistikovanější automatické převodovce současnosti DSG. Jedním z nich je Josef Šimon, který do „škodovky“ nastoupil v roce 1949 a měl ještě to štěstí, že se tu potkal s nejvýznamnějším konstruktérem firmy, vrchním mistrem Čeňkem Koubou. „Dodnes na to s láskou vzpomínám. Právě Čeňka Koubu v roce 1908 napadlo dát kočárovou nástavbu na podvozek RAF. Tak se tady poprvé vyrobil automobil pro vrchlabského majitele přádelny Willibalda Jerie,“ zavzpomínal na automobilové začátky firmy, o jejímž renomé svědčí i to, “oblékla“ automobil vyrobený pro rakouského císaře Františka Josefa I., Josef Šimon. Společnost brzy získala v novém oboru renomé a její výrobky byly velmi žádané. Koncem 40. let byla vrchlabská

továrna přičleněna k automobilce Škoda. Produkce vrchlabského závodu byla neodmyslitelně spojena s produkcí vozů Škoda 1200 a především  dodávkového modelu Škoda 1203. Z Vrchlabí vyjížděly ale také populární rodinné automobily Škoda 105, 120,130 nebo Škoda Favorit. V současnosti

je vrchlabský závod díky zavádění digitalizace a technologií Průmyslu 4.0 jedním z nejmodernějších provozů v Evropě. „Závod společnosti Škoda Auto ve Vrchlabí prošel v minulých letech zcela zásadní modernizací a dále se rozvíjí. Díky zavádění moderních technologií patří na absolutní špičku v automobilovém odvětví,“ říká vedoucí závodu Škoda Auto ve Vrchlabí Ivan Slimák. „Výroba zde má také mimořádně dlouhou historii, a proto jsme se rozhodli vše podstatné shrnout do unikátní výstavy, na níž se podíleli i mnozí z našich někdejších zaměstnanců.“ Jak expozice věnující se do detailu i moderním dějinám

závodu připomíná, zásadní průlom představovala komplexní modernizace v roce 2012. Od té doby se zde vyrábějí automatické převodovky DQ 200, které závod vyrábí nejen pro vozy Škoda, ale i pro

řadu dalších modelů koncernu Volkswagen. Od roku 2012 zde vzniklo již více než 2 miliony těchto pokročilých převodových ústrojí. (pi)

Víte, že…

Legendární model Škoda Favorit byl poprvé představen roku 1987. Sériová výroba byla zahájena právě ve Vrchlabí, a to v základním provedení 136 L.

- V roce 2012 proběhla transformace závodu na výrobu moderních dvojspojkových převodovek. Během 18 měsíců byla postavena nová hala a stávající byly zmodernizovány.

– Za rychlou přípravu výroby převodovky DQ 200 a dynamický rozvoj byl závod v roce 2015 vyhlášen Továrnou roku v kategorii Vynikající rozvoj výrobního závodu. Toto ocenění patří k nejprestižnějším v rámci zpracovatelského průmyslu v Evropě.

- Závod od tohoto roku disponuje plně autonomním transportním robotem OMRON, který přepravuje díly mezi mechanickým měrovým centrem a obráběcími stroji. Jeden řízený průjezd celé trati stačí k tomu, aby se robot seznámil s trasou a jejím okolím.