Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Využívá nebo zneužívá reklama finanční gramotnosti?

V červenci byla mediálně velmi propírána snaha některých politických stran ovlivnit reklamu na půjčky. Jak jsou lidi touto reklamou ovlivněni?

12.7.2018
SDÍLEJ:

Foto: OVB Holding AG

Snaha regulovat trh s půjčkami byla ze strany České národní banky určitě správnou cestou. Zákon o spotřebitelském úvěru, který vešel v platnost v prosinci roku 2016, hodně změnil hřiště, na kterém se v Česku půjčovalo. Byl to tady takový ‚divoký západ‘ poskytovatelů půjček, protože k tomu, abyste mohli komukoliv půjčit jakékoliv peníze, vám stačilo vlastně jen živnostenské oprávnění. Stačilo otevřít nějaké ‚levnější‘ noviny a v sekci inzerce byla záplava nabídek na poskytnutí půjčky.

Půjčoval opravdu kdekdo – garážové firmy i pochybní veksláci, a to za více než nemravný úrok. Výsledkem toho všeho byly rekordní počty exekucí a zmařených životů. Díky ČNB je to dnes již jinak. Z trhu zmizela většina nepoctivců a podmínky udělení úvěru zpřísnily i u firem, které licenci dostaly. Jednoduše řečeno, půjčku už dnes nedostane každý, a to je pro vývoj společnosti určitě dobře.

Dnešní snaha omezit reklamu na půjčky už je vlastně jen třešničkou na dortu, protože podstatu problému vlastně neřeší. V Česku máme totiž dvě věci, které lidem brání v tom udělat správné rozhodnutí.

Většinou se šíří jen negativa

Není žádnou novinkou, že špatná reklama se mezi lidmi šíří několikrát rychleji než ta dobrá. Téma financí tuto větu nevyvrací, naopak více než potvrzuje. Posloucháte často, jak někdo někomu lhal, někdo někoho okradl, jak pojišťovna nevyplatila peníze apod. Nikoho totiž moc nezajímá zpráva typu: „Klient měl sjednanou pojistku na závažná onemocnění ve své pojišťovně, dostal infarkt, a díky pojišťovně přežil i po finanční stránce.“ Taková témata holt na veřejných serverech nejsou pro lidi zajímavá. Vše to vytváří sérii všeobecně platných nepravd, chcete-li dezinformací nebo hoaxů, které jsou považovány za pravdy, což určitě není dobře. A tím nemyslím jednotlivé případy, ale celkově obor financí a gramotnosti.

Pozitivní reklama – jen z médií

Finančním institucím tím pádem nezbývá nic jiného než investovat opravdu, ale opravdu velké peníze do reklamy. Proto je každá čtvrtá reklama v televizi placena bankou, pojišťovnou, stavební spořitelnou a dalšími hráči finančního trhu. Lidé v tu chvilku ale reagují naprosto nepochopitelně až paradoxně. V hlavách mají jednoduché pravidlo, že co je v médiích, to je pravda, a to asi bude ten správný produkt pro mě. Jako ovce pak běží uzavřít produkt do té které finanční instituce, jen aby měli to, co říkali ‚v televizi‘. Z tohoto pohledu se dá brát i snaha o omezení reklamy na nebankovní půjčky jako správná.

Finanční gramotnost je základ

Co je ale daleko důležitější, než omezovat a regulovat reklamu, je naučit lidi o penězích přemýšlet. Finanční gramotnost je základ toho, abychom předešli všem nedobrým rozhodnutím a negativním reakcím. Každý by měl přeci vědět, kolik má dávat peněz stranou, kdy je půjčka vhodná a kdy nikoliv a také vědět jakým rizikům předcházet v rámci pojištění. A to by se nemělo vyučovat jen na základních školách, ale mělo by to být i povinností pro všechny ohrožené vrstvy obyvatel. I proto společnost OVB Allfinanz spustila hru Moje familie, kde se snažíme dětem a rodinám ukázat, jak správně nakládat s penězi. Je důležité si informace získané prostřednictvím internetu a televize potvrzovat, vyvracet, přemýšlet nad nimi a informovat se. A když si nevíte rady, tak vždy hledejte finančního odborníka. Stejně tak jako si auto nespravujete sami, tak to nedělejte ani s penězi.

Autor: Daniel Macoun, oblastní vedoucí OVB Allfinanz

Autor: Komerční sdělení

12.7.2018
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
13

Čeští uživatelé mobilního bankovnictví jsou v ohrožení. ESET varuje před virem

Záchranná loď Aquarius 2
5 10

Migranti se zatím do Marseille nepodívají. Loď Aquarius nesmí do přístavu

VÍME PRVNÍ

Světová jednička ve výrobě motorových brzd otevře továrnu u Brna, první v Evropě

Americká firma Jacobs Vehicle Systems otevře příští rok továrnu v průmyslové zóně v Modřicích u Brna. Půjde o první závod společnosti v Evropě, ročně by se v něm mělo montovat kolem 100 tisíc motorových brzd pro těžká nákladní vozidla světoznámých značek. Firma, která je ve svém oboru světovým lídrem, nyní vyrábí v domovských Spojených státech a v Číně.

Zeman viní z kůrovcové kalamity ekologické aktivisty

Kůrovcová kalamita dramaticky mění krajinu na řadě míst Olomouckého kraje. Vlivem sucha se škůdcům daří a jejich invazi se zatím nepodařilo zastavit.

Řidič trolejbusu si vzal pasažérku. Oddával je šéf představenstva

Nevšední svatební obřad proběhl během uplynulého víkendu v Opavě.

Michael Kors převezme módní dům Versace. Zaplatí za něj téměř 47 miliard korun

Americký výrobce oblečení a doplňků Michael Kors vstupuje na trh s luxusní evropskou módou. Za 1,83 miliardy eur (46,9 miliardy korun) převezme věhlasný italský módní dům Versace. Ten se tak stane zatím poslední tradiční italskou značku, která přejde do cizích rukou. V úterý to ve společném prohlášení oznámily obě firmy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT