Pátým hejtmanem v historii Středočeského kraje je bývalý nymburský starosta Miloš Petera (ČSSD). „Mám zkušenosti nejen z komunální politiky, ale i z řízení středně velkých firem. Obojí se mi nyní velmi hodí," říká osmapadesátiletý Petera, který vystudoval Vysokou chemicko-technologickou školu v Praze, je ženatý, má dvě dcery a s rodinou žije v Nymburce. „Než jsem se stal hejtmanem, měl jsem jako statutární zástupce a náměstek na starost rezort dopravy. A dříve také oblast životního prostředí. Myslím si, že právě v těchto dvou oblastech mohu být svým spoluobčanům nejvíce prospěšný."

Jak hodnotíte dosavadní účinkování ve funkci středočeského hejtmana?

Myslím si, že se nám podařila spousta dobrých věcí. Úspěšně jsme dokončili řadu projektů, které se dlouhá léta nedařilo uskutečnit. Mám na mysli například dostavbu Domova seniorů v Uhlířských Janovicích. Tam bylo opuštěné torzo, které se dlouhá léta nedařilo dokončit. Dnes tam žije několik desítek spokojených obyvatel, o které vzorně pečují zkušené ošetřovatelky. Podobně se nám povedlo vybudovat další nový domov seniorů v Rakovníku. Vybudovali jsme také Severovýchodní tangentu v Mladé Boleslavi, která odvedla dopravu do automobilky Škoda z centra města. A podařilo se nám dostavět také mimořádně složitý nadjezd nad frekventovanou železniční tratí v Poděbradech. Úspěšně dokončených projektů a staveb je za poslední tři roky mnoho a samotné jejich vyjmenování by bylo na dlouhý seznam. Za nejdůležitější ale považuji, že dobře hospodaříme se svěřenými penězi a že se nám daří kraj všestranně rozvíjet.

Jaké jsou největší problémy středních Čech, které byste chtěl vyřešit?

Středočeský kraj patří k největším v České republice co do rozlohy i počtu obyvatel. Ale zcela zásadní primát držíme v počtu obcí a také v délce silnic, které náš kraj všemi směry protínají. A právě z těchto dvou statistických údajů vyplývají největší problémy našeho regionu. Potřebovali bychom velkou finanční injekci v řádech desítek miliard korun, abychom mohli radikálně zlepšit stav silniční sítě, o kterou kraj pečuje. Ovšem k této investici by navíc muselo dojít za podmínek, že bude dokončena základní síť dálnic, především pak Pražský okruh. Jinak totiž budou naše krajské silnice i nadále brázdit stovky kamionů, pod jejichž těžkými koly komunikace neskutečně trpí. V oblasti silniční dopravy se chci proto zasadit především o zahájení stavby středočeského úseku dálnice D3 a o dokončení již zmíněného Pražského okruhu. Co nejdříve by se měla začít stavět také silniční spojka mezi dálnicemi D7 a D8 a s tím spojený obchvat města Kralupy nad Vltavou.

Jste iniciátorem zavedení jednotného systému hromadné dopravy Prahy a Středočeského kraje. Jak by měl vypadat a co přinese cestujícím, dopravcům a kraji?

Náš společný a jasný cíl se řídí heslem: Jedna jízdenka, jeden tarif, jeden jízdní řád, jedna síť. To znamená, že na jednu jízdenku se bude občan pohybovat po celém území kraje i Prahy – vlaky, autobusy i městskou dopravou. Díky tomu budou moci cestující výrazně ušetřit, systém hromadné dopravy se celkově zefektivní a objednatelé dopravy budou moci s financemi nakládat hospodárněji. V současné době již funguje společná pracovní skupina zástupců Prahy a Středočeského kraje, která řeší společný integrovaný systém pro Prahu a celý Středočeský kraj. V letech 2013–2015 jsme schválili integrační dokumenty v rámci první a druhé etapy integračního projektu. V dubnu letošního roku jsme již spustili třetí fázi, a to pilotní realizaci projektu této integrace v oblasti Mělnicka a Neratovicka.

A jak podporujete z pozice hejtmana dopravu po železnici?

Jako jeden z mála krajů v ČR jsme se podíleli na vzniku osmi nových železničních zastávek na tratích v okolí Prahy. Mám také radost z toho, že jsme se zasloužili o obnovení trati z Mělníka do Mšena. Tato trať již málem zanikla a to by byla velká škoda. Středočeský kraj je také rozhodujícím objednavatelem regionální železniční dopravy. Každým rokem se snažíme vylepšit spojení našich měst a obcí s Prahou i doplňovat požadované spoje na regionálních tratích. Chceme také pokračovat v obnově vozového parku. V neposlední řadě podporujeme spolky železničních nadšenců a přispíváme jim na nostalgické jízdy parních lokomotiv a dalších historických vlaků.