V letošním roce se povedlo vybojovat zásadní navýšení finančních prostředků pro rozvoj cyklistiky v Praze. Zájem o pohyb po městě na kole neustále stoupá a naším úkolem je zajistit co nejlepší podmínky pro bezpečnou a komfortní jízdu. Jsem rád, že se to daří,“ uvedl náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času Petr Dolínek.

V loňském roce město investovalo například do opravy cyklostezky vedoucí podél terasových opěrných zdí před hotelem Hilton nebo výstavby lávky přes Botič, která zlepšila propojení pěších i cyklistických tras na obou březích říčky. Rozšířena byla také síť značených cyklostras, a to například o úseky mezi Klánovicemi a Kolodějemi, Sobínem a Vypichem či v Horních Počernicích a Karlíně. Ke zlepšení podmínek pro parkování kol pak bylo v jednotlivých městských částech instalováno asi 800 nových cyklostojanů.

Rozvoj cyklistické infrastruktury v Praze

Letos Praha plánuje dokončit například cyklostezku mezi Běchovicemi a Horními Počernicemi, rozšířit cyklostezku podél bývalého modřanského cukrovaru a nádraží či propojit cyklostezky mezi Kolodějemi a Újezdem nad Lesy. Další investice jsou určeny na výstavbu cyklostezek mezi Cholupicemi a Dolními Břežany a dále pak trasy mezi Vestcem a Kunraticemi. V plánu jsou i jednání s městskými částmi o vyznačení nových cyklopruhů a cyklopiktokoridorů, které cyklistům ulehčují jízdu v provozu.

Bezpečnost podpoří nová kampaň

Vedle výstavby a obnovy cyklistické infrastruktury bude město pokračovat také v osvětových aktivitách. V rámci projektu Čistou stopou Prahou, který již třetím rokem podporuje udržitelné způsoby přepravy po Praze, v květnu spustilo kampaň Jezdím jako člověk, jejímž úkolem je připomenout veřejnosti pravidla jízdy na kole a další související pravidla silničního provozu, a přispět tak k větší bezpečnosti a ohleduplnosti mezi cyklisty, chodci a motoristy.

Z nedávného průzkumu zaměřeného na stav a potenciál cyklistické dopravy v Praze vyplynulo, že právě bezpečnost je v současnosti největší překážkou ve využívání kola k přepravě po Praze. Cyklisté vnímají velké ohrožení zejména ze strany řidičů motorových vozidel, z nichž dvě třetiny přiznali, že cyklistům pohyb ve vozovce nijak neusnadňují. Z dlouhodobých statistik nicméně vyplývá, že viníkem nehod s účastí cyklisty nejsou pouze motoristé. Sami cyklisté od roku 2006 zavinili přes 40 procent nehod dvou účastníků s účastí cyklisty. V případě nehod s těžkými následky na zdraví jsou ale motoristé viníkem ve více než 70 procentech případů.

Častým nešvarem je jízda po chodníku

Problematický je z hlediska bezpečnosti v některých případech i kontakt cyklistů a chodců. Například téměř čtvrtina cyklistů považuje za nebezpečnou jízdu po společné stezce pro chodce a cyklisty. Někteří cyklisté pak také ne vždy dodržují dopravní předpisy a v rozporu s nimi k jízdě využívají chodník, který je ovšem až na výjimky určen výhradně k pohybu chodců. Magistrát z toho důvodu eviduje řadu dotazů a stížností ze strany chodců, zejména od seniorů a hendikepovaných osob, kteří cyklisty vnímají jako velké ohrožení. „Cyklisté zřejmě v některých případech mají pocit, že jízda po chodníku pro ně bude pohodlnější a bezpečnější. Neuvědomují si však, že tím naopak ohrožují chodce a zároveň porušují dopravní předpisy,“ dodává Petr Dolínek.

Vedle toho kampaň pracuje i s dalšími dopravními situacemi, které jsou podle průzkumu a zkušeností účastníky provozu vnímány jako obzvlášť rizikové a nepříjemné. „Na daných příkladech poukazujeme na nevhodné chování jednotlivých účastníků provozu a zároveň jim nabízíme ponaučení, jak se v takových situacích chovat správně a ohleduplně,“ upřesňuje koordinátorka kampaně Sylva Švihelová.

Základní pravidla jízdy na kole po městě