S dehydratací přicházejí nejrůznější zdravotní komplikace. K těm nejčastějším patří bolesti hlavy, podrážděnost, snížená schopnost koncentrace nebo zvýšená únava. Abychom dehydrataci v letním období předešli, měli bychom vypít 3 až 5 litrů tekutin denně.

Jak je to ale se zmíněnou ztrátou minerálů? Ty nejdůležitější, mezi které řadíme hořčík, vápník, draslík a sodík, je pro naše tělo nejvýhodnější a nejlepší doplňovat přírodní cestou prostřednictvím minerálních vod. Minerální látky jsou v nich obsažené ve formě, která je pro naše tělo velmi dobře vstřebatelná, a jejich využitelnost tělem je vysoká. Další variantou doplňování minerálů je vhodná skladba jídelníčku – minerály obsahuje např. mléko, zelená listová zelenina, celozrnné výrobky, luštěniny nebo oříšky.

Mezi nejčastější projevy nedostatku minerálů patří:

• Svalové křeče v nohách
• Ztráta energie
• Silná únava
• Bolesti hlavy
• Horší schopnost regenerace

Kdo je v horkých letních dnech nejvíce ohrožen dehydratací?

Děti. Samy nechápou zdravotní rizika spojená s horkým letním počasím. Dospělí by měli důsledně dbát na dodržování základních pravidel pitného režimu v horkých dnech. Pitný režim velmi malých dětí je nejvhodnější řešit kojeneckou vodou.

Senioři. Mají obecně sníženou vnímavost k pocitu žízně, takže u nich snadněji nastane těžká dehydratace. Ta může v kombinaci s chronickými chorobami končit i kolapsem nebo zhoršením celkového stavu, často až s nutností hospitalizace.

Kardiaci a diabetici. Jejich tělo ve snaze udržet tělesnou teplotu v mezích normy reaguje na horko roztažením periferních cév a pocením. Srdce tak musí vynaložit mnohem větší úsilí na zachování přiměřeného krevního tlaku, což jej extrémně zatíží.

5 faktů o správné hydrataci

1. Při správném dodržování pitného režimu bychom se neměli řídit pocitem žízně. Pokud se totiž dostaví, je už pozdě a tělo je dehydrované.
2. Tekutiny je potřeba doplňovat pravidelně. Pít bychom měli po menších dávkách, ale zato častěji.
3. Užitečným indikátorem toho, jestli je tělo hydratované, bývá barva moči. Pokud je příliš tmavá, je třeba příjem tekutin zvýšit.
4. Dostatečnou hydratací se lze chránit např. před vznikem infekcí močových a ledvinových kamenů.
5. Správná hydratace má vliv nejen na naši fyzickou, ale i psychickou kondici.

Léto, sport a pitný režim

Léto je období jako stvořené pro sportovní aktivity. Kombinace horka a zvýšené fyzické námahy ale zároveň vyžaduje důslednější dodržování správného pitného režimu a doplňování minerálů, které se z těla spolu s vodou vytrácí pocením.
Neurolog MUDr. Petr Homoláč v této souvislosti varuje zejména před náhlou ztrátou sodíku v důsledku sportovních aktivit a pocení. Důležité je i doplňování hořčíku, který tělu dodá energii pro podání dobrého fyzického výkonu, jak zmiňuje lékař Prof. MUDr. Zdeněk Zadák, který se dlouhodobě zabývá problematikou minerálních látek v organismu.

Věděli jste, že…

- Celková dehydratace organismu hrozí už po 1 hodině sportování (DOWN)
- Tekutiny by se během cvičení měly doplňovat před, v průběhu a po výkonu (UP)
- Během sportovních aktivit můžeme ztrácet až 2,5 g hořčíku v 1 litru potu (DOWN)
- Minerální látky je při sportu v letních vedrech nejjednodušší doplňovat přírodní minerální vodou (UP)