Letos Rohozečtí bodovali už na první degustační soutěži Zlatá pivní pečeť v Českých Budějovicích. Tam Skalák Czech získal druhé místo, třetí pak přivezla Třináctka nefiltrovaná. V Budějovicích se vyhlašovala i soutěž Pivo České republiky. „To je vlastně neoficiální mistrovství republiky pivovarů. Tady získalo pivo Rohozec X druhé místo a Třináctka tmavá třetí,“ podotkl ředitel Jungmann.

Ze Žatce, z tradiční Dočesné, přivezli zástupci Pivovaru Rohozec do Českého ráje tři vítězné – dvě třetí za Rohozec X a Jedenáctku řezanou a to nejvyšší ocenění ve své kategorii vybojovala Třináctka tmavá.

V průběhu října se ve Výzkumném ústavu pivovarském konala degustační soutěž speciálních a obvyklých piv. „Tam jsme také zabodovali a získali stříbro za 18procentní výroční speciál Unger a bronz za Třináctku tmavou,“ uvedl ředitel.

V soutěži Pivo roku pak kralovala Třináctka tmavá, druhá skončila Jedenáctka řezaná, třetí místa pak ve svých kategoriích získala piva Rohozec Y, Dvanáctka a Třináctka světlá. Navíc v kategorii Pivovar roku skončil Pivovar Rohozec na druhém místě. „Vloni jsme tuto kategorii vyhráli a stali se pivovarem roku. Letošní druhé místo rozhodně není ústup ze slávy. Nemůžeme přece dva roky po sobě vyhrávat. Udržet se ale dva roky po sobě na stupních vítězů je pro tak malý pivovar obrovský úspěch,“ řekl první muž pivovaru.

Jsou v Rohozci překvapeni z nějakého ocenění? „Za každé ocenění jsme rádi. Nicméně vyrábíme piva, která mají zaujmout široké spektrum lidí. Naším cílem je dělat pivo tak, abychom se trefili do všeobecné oblíbenosti a chuti pivařů. Nelze se přitom, pochopitelně, zavděčit všem. Speciály a další experimenty jsou fajn, zaujmou určitou skupinku lidí, zaplní určitý výklenek, ale stavět na tom naši produkci nelze. Naši výrobu soustřeďujeme na světlá výčepní piva i na ležáky. Mezi „speciály“ řadíme dobře ochmelenou rohozeckou Třináctku a pivo Prometheus, které lze zařadit do kategorie craft beer. Prometheus má sice jiný charakter hořkosti, je to výrazně kořeněné pivo, které pochopitelně nemá všeobecný záběr. Nicméně oblíbené je,“ popisuje František Jungmann.

Na letních Slavnostech rohozeckého piva se poprvé objevil speciál – osmnáctistupňové pivo Unger. „Tohle pivo jsme vyrobili u příležitosti 100 let výročí republiky, je hodnoceno velmi vysoko, má úspěch, ale je to spíše dezertní pivo. Patrně příští rok opět alespoň jednu várku uvaříme,“ předpokládá ředitel.

Navíc etiketa piva Rohozec Y získala hlavní ocenění Pivní etiketa roku 2018 v kategorii malé a střední pivovary. „Ypsilon patří do cool řady, snažili jsme se oslovit mladou generaci a to i neotřelými motivy na etiketě. Ta vznikla ve spolupráci se studenty umělecko-průmyslové školy v Železném Brodě,“ řekl Jungmann.

Ocenění získali Rohozečtí hodně, v konečné fázi se ovšem úspěch pivovaru odvíjí od výstavu. „To je vizitka, jak se pivovaru daří nebo nedaří. Je listopad a tušíme, že loňský výstav mírně překonáme.  Náš výsledek je závislý na turistické sezoně, geograficky spadáme do rekreační oblasti. A turistika je v Českém ráji pro náš prodej zásadní. Letní sezona pak ukazuje, že se daří. Naše pivo v oblibě zůstává, daří se nám držet vysoký podíl sudového piva, což je dáno právě turistickými stánky a kiosky,“ dodal ředitel František Jungmann.

V roce 2016 dosáhl výstav rohozeckého piva k hranici 68 tisíc hektolitrů. Vloni to bylo již více jak 69 tisíc hektolitrů. František Jungmann říká, že i když ještě není konec roku, tak věří, že letošní výstav překročí hranici 70 tisíc hektolitrů piva.

 Autor: JIŘÍ MACEK