Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Skončená zimní údržba silnic v Pardubickém kraji byla mírně nadprůměrná.

Letošní zima byla za poslední čtyři období nejnáročnější. Nyní přichází na řadu potřebné opravy silnic.

31.3.2017
SDÍLEJ:

Foto: Správa a údržba sinic Pardubického kraje

Pardubický kraj – Letošní zimní období se zařadilo celkovým průběhem klimatických podmínek k mírně nadprůměrným s extrémním výkyvem v lednu.

Zimní období je dle příslušné legislativy pro zimní údržbu silnic stanoveno od 1. listopadu do 31. března.

Na rozdíl od předchozí zimní Odstraňování závějí na Hlineckusezóny o sobě zima dala vědět již na samém začátku, v měsících listopad a prosinec, kdy se zaměstnanci Správy a údržby silnic Pardubického kraje museli potýkat zejména s námrazou a náledím na vozovkách, což byla jen předzvěst přívalů sněhu spolu se silným větrem a nízkými teplotami, které přišly hned začátkem roku 2017.

První dva týdny v lednu byly v celém zimním období nejnáročnější.

Z porovnání náročnosti zimní údržby za leden v období let 2014 – 2017 vyplývá, že sypače musely vyplužit v lednu 2017 více než 186 tis. km na silniční síti délky 3127 km, kterou vlastní Pardubický kraj. To je v porovnání s rokem 2016 více než čtyřnásobek výkonů. Celkové náklady dosáhly cca jeden a půl násobku předešlých dvou let a vyšplhaly se na částku téměř 50 mil. Kč, a to pouze za leden 2017.Práci silničářů komplikoval zejména silný nárazový vítr dosahující rychlosti přes 70 km/h, který spolu s vydatným a trvalým sněžením vytvářel na vozovkách situaci na hranici kalamity. Tu se silničářům dařilo úspěšně odvracet maximálním nasazením dostatečného počtu mechanizmů se zkušenými zaměstnanci. V plném nasazení bylo často i více jak 250 kusů techniky údržby včetně sněhových fréz, nakladačů a šípových pluhů. Sněhové závěje a jazyky se tvořily nejen v horských oblastech, ale i v nižších polohách. Proto byly ve velkém, ve srovnání s předešlými léty, využívány dodavatelské traktorové výpomoci pluhováním, které jsou již předem před začátkem zimy smluvně zajištěny právě pro případ velkého spadu sněhu. Se spadem výrazných srážek v prvním lednovém týdnu vyjelo naráz do terénu na dvě stě padesát vozidel zimní údržby. Pro příklad, jen během jedné jediné lednové noci některá vozidla najezdila až 400 km. Přesto v některých lokalitách bylo nutné vlivem povětrnostních podmínek krátkodobě uzavřít silnici resp. jejich část. Větrem unášený sníh omezoval viditelnost tak, že nebylo možné nalézt trasu silnice a hrozil vzájemný střet vozidel i kolize s vozidly údržby. Na zprůjezdnění byly ihned s ohledem na aktuální podmínky a předpověď počasí nasazeny sněhové frézy, nakladače a další vhodné mechanizmy správy a údržby silnic případně smluvních dodavatelů. Situaci v druhém lednovém týdnu navíc komplikoval také vznik vyjetých zledovaťelých kolejí a zmrazků zejména na úsecích které se neudržují chemicky. Na jejich odstranění byla využita další speciální strojní technika – ledořez (plošná fréza na zledovaťelý povrch vozovky). Další komplikací byla tvorba ledovky, která se dařila eliminovat včasnými preventivními posypy na základě kvalitních speciálních předpovědí a matematického předpovědního modulu pro správce komunikací – posyp byl aplikován v krátké době před spadem srážek případně s jejich začátkem tak, aby byl maximálně efektivní a účinný.

Jen za první dva lednové týdny tak silničáři najezdili ve výkonu přes 100 tisíc kilometrů.

Podobný charakter počasí, co se intenzity týče, nastal také v prvním únorovém týdnu, kdy musely být řešeny stejné problém při Metač sněhu na Poličskuzmírňování následků počasí. Krom výše popsaných období byly pro měsíce leden a únor charakteristické také četné mrazové cykly. Střídání teplot nad a pod bodem mrazu přes den a v noci měl vliv na stav komunikací již v zimním období. Březen, svým počasím, které bylo teplotně nadprůměrné, již korespondoval s předcházejícími lety a nebylo tedy nutné řešit žádné extrémní situace a mohl být zahájen úklid komunikací po zimním období (zejména metení zbytků inertního posypu – písků a drtí, ale také úklid odpadků v příkopech). Stejně jako na začátku zimního období silničáři reagovali hlavně na tvořící se námrazy, a to zejména ve vyšších polohách, a také v nočních a ranních hodinách na sněhové srážky, které ale vlivem denních teplot nad bodem mrazu již nezpůsobovaly větší komplikace sjízdnosti.V porovnání nákladů za celé zimní období byla tato zima za poslední čtyři období nejnáročnější. Tomu odpovídá i množství spotřebovaných posypových materiálů – soli, písku a drtě. Spotřebováno bylo 8 tisíc tun soli a téměř trojnásobné množství interních materiálů. Celkové náklady na zimní údržbu ještě před sečtením posledního týdne března již překročily 105 milionů Kč. Do nákladů na zimní období je třeba také uvažovat i úklid vozovek po zimním období, realizovaný v měsíci dubnu a květnu s předpokládanými náklady minimálně 5 mil. Kč.Předpoklad nákladů na zimní údržbu silnic II. a III. tříd v Pardubickém kraji za zimní období 2016/2017 tak dosahuje výše 112 mil. Kč.

Silnice se po zimě dočkají potřebných oprav

V rámci provozního příspěvku zajišťuje SÚS Pardubického kraje zejména lokální opravy a výspravy vozovek a dále strojně velkoplošné výspravy povrchů finišerem. Celkové souvislé opravy a rekonstrukce silnic jsou zajišťovány dodavatelsky technickým úsekem SÚS Pk a pracovníky vlastníka silnic – Pardubickým krajem v rámci investiční činnosti.
Letošní průběh zimního období, zejména v lednu, s velkými mrazy, významným spadem srážek a četnými mrazovými cykly (přes den nad nulou a v noci velký mráz) napáchal značné škody na stavu povrchu silnic. Jen na nutnosti a potřebě akutních oprav závad typu výtluk se jedná o více jak čtyřnásobek předchozích zim.
Tyto provizorní opravy studenou obalovanou asfaltovou směsí prováděnou ruční hutnící technikou se za toto zimní období pohybují v nákladech více jak 2 miliony Kč (předchozí 3 zimní období vždy cca 0,5 mil. Kč). Do poloviny března bylo našimi pracovníky takto ručně zpracováno více jak 150 tun tohoto pytlovaného materiálu.
Trvalé opravy se zahájí ihned po spuštění provozu výrobců horkých obalovaných asfaltových směsí, což je většinou přelom března a dubna.
Pro vlastní opravy prováděné pracovníky SÚS Pk je pro letošní rok v návrhu provozního plánu ke schválení zřizovatelem na položku oprav vozovek téměř 100 mil. Kč. S ohledem na výrazně větší poškození vozovek se značným počtem poruch je zahrnuto v této kapitole posílení o 12 mil. Kč, které Pardubický kraj přislíbil na zlepšení odstraňování následků škod po zimě. Z dalších finančních zdrojů na souvislé opravy a rekonstrukce silnic, mostů a opěrných zdí se jedná o účelovou dotaci Pardubického kraje ve výši 231 mil. Kč a dále o dotaci Státního fondu silniční infrastruktury ve výši 184 mil. Kč.
Úseků, které vyžadují nutné opravy, jsou stovky. Opravy zahájené ihned začátkem dubna jsou naplánovány dle priorit z hlediska dopravního významu komunikace a intenzity dopravy a dle závažnosti poruch. Co se týká technologií, tak se u lokálních poruch bude jednat o výspravy asfalt. směsí za horka ručně, u většího poškození přijde na řadu strojní pokládka finišerem. Již druhým rokem jsou díky pořízení vlastní frézy, finišeru a válci opravy rychlejší a efektivnější, je také možné vyspravit větší rozsah silnic.
Dále budou prováděny výspravy menších poškození emulzí s kamenivem a zálivkovou soupravou na odstraňování trhlin a prasklin modifikovanou asfalt. hmotou – obě tyto činnosti mají za cíl uzavřít povrch krytu vozovek a zajistit tak jejich delší životnost a eliminovat vznik a šíření poruch a závad.
Samozřejmě, že každé práce údržby vyvolají nějaké omezení provozu na pozemní komunikaci. SÚS Pk se ale v maximální možné míře snaží provádět údržbové práce za provozu bez nutnosti uzavírek a objížděk. „Žádáme proto řidiče, aby respektovaly dopravní značení v místech oprav a pokyny našich pracovníků.
Jedná se o potřebné práce, které zajistí bezpečnou a komfortní jízdu po silnici bez výtluků, což jistě každý řidič uvítá," zakončuje Marian Cvrkal, provozní náměstek ředitele SÚS Pardubického kraje.

Opravy

Autor: Komerční sdělení

31.3.2017
SDÍLEJ:

SERVIS

Zákaznický servis - Telef. konzultant se slovenštinou! 32 000 Kč Tel. komunikace s klienty ve slovenském jazyce, kteří již sami projevili zájem o naše produkty za účelem uzavření smlouvy. Voláme jen klientům, kteří si na internetových stránkách udělali cen. kalkulaci na povinné ručení, havarijní poj. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 100 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) zedníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: možno i po rekvalifikačním kurzu. Pracoviště: Kp interiéry - stavby s.r.o. - albrechtice, Přehradní, č.p. 194, 735 43 Albrechtice u Čes.Těšína. Informace: Josef Pilár, +420 605 827 332. Výroba - Výroba Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní 15 000 Kč Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci ZPRACOVATEL DRŮBEŽE. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: ciz. Porážka a zpracování drůběžího masa., Pracoviště: Vodňanská drůbež - provozovna Mirovice, Pracovní doba: 2 směny 6.00 - 14.30 hod a 8.00 - 16.30 hod., Požadujeme: zdravotní způsobilost (potravinářský průkaz), fyzickou zdatnost (práce v chladu), První kontakt: domluvit si schůzku na tel. 606 233 202 Bayer Jan, popř. osobně v místě pracoviště firmy Vodňanská drůbež - provozovna Mirovice každý pátek od 14.00 do 15.00 hod.. Pracoviště: Luswer-west, družstvo - mirovice, Zámostí, č.p. 272, 398 06 Mirovice. Informace: Jan Bayer, +420 606 233 202. Informační technologie - Informační technologie Programátor 50 000 Kč Vývojáři softwaru. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 50000 kč, mzda max. 100000 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: MÍSTO VÝKONU : PURKYŇOVA 2121/3, PRAHA 1, 110 00, NOVÉ MĚSTO / kontakt : JAN KARVÁNEK - PRVOTNÍ KONTAKT E-MAILEM : Jan.Karvanek@4finance.com, TEL. : 725 395 332., ZKUŠENOST S TVORBOU LOW-FIDELITY PROTOTYPU. ZKUŠENOSTI S RŮZNÝMI TECHNIKAMI PRO SPRÁVU BACKLOGU, JAKO JE USER STORY MAPPING. ZKUŠENOSTI S RŮZNÝMI TECHNIKAMI PRO UPŘEDNOSTNĚNÍ PRODUKTU BACKLOGU, NAPŘÍKLAD MOSCOW A MPV, A V OBLASTI ZMĚNOVÉHO ŘÍZENÍ A RE-SCOPINGU. ZKUŠENOSTI S PRODUKT ROADMAPINGEM, UVOLNĚNÍM A PLÁNOVANÍM ITERACÍ. , NĚKOLIKALETÉ PRACOVNÍ ZKUŠENOSTI JAKO ANALYTIK SOFTWARU A POČÍTAČOVÝCH APLIKACÍ V ORGANIZACI ZAMĚŘENÉ NA ZÁKAZNÍKA. PROKAZATELNÁ ZKUŠENOST ÚSPĚŠNÉ SPOLUPRÁCE S VÝVOJOVÝMI TÝMY A DODÁNÍ ZAKÁZKOVÉHO SOFTWARU. SILNÉ DOVEDNOSTI A ZKUŠENOSTI S VEDENÍM WORKSHOPU.. Pracoviště: Sia 4finance it odštěpný závod v české republice, Purkyňova, č.p. 2121, 110 00 Praha 1. Informace: Jan Karvánek, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Alexej Navalnyj
6

Rusko musí odškodnit opozičníka Navalného, zadržovalo ho neoprávněně

Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
18

Senát vybídl Babiše k rezignaci do vyšetření Čapího hnízda. Pro hlasovala i ČSSD

U nádraží zaparkoval v křižovatce. Tramvaj do auta narazila a nemohla dál projet

/VIDEO/ Zřejmě nemohl najít parkovací místo, tak ve čtvrtek nechal auto přímo v křižovatce brněnských ulic Nádražní a Masarykova. O vůz se však zachytila projíždějící tramvaj linky číslo čtyři. Řidič svým podivným parkováním způsobil půlhodinovou dopravní kolizi.

AKTUALIZOVÁNO

Podle předpokladů. Pirát Zdeněk Hřib převzal primátorský řetěz

Půl hodiny po poledni se podle očekávání stal nejmocnějším mužem Prahy Pirát Zdeněk Hřib, který převzal primátorský řetěz z rukou bývalé primátorky Adriany Krnáčové. Zvolilo jej 39 z 65 členů zastupitelstva, zastupitelé opoziční ODS a ANO ho nepodpořili. Zastupitelé dnes ještě budou volit čtyři primátorovy náměstky a šest radních. Budou rovněž vytvářet zastupitelské výbory, u kterých má ke koaličním plánům výhrady opozice. 

Vražda saúdskoarabského novináře? Prokurátor žádá pro pachatele trest smrti

Generální prokurátor Saúdské Arábie požaduje trest smrti pro pět z 11 osob obviněných z vraždy novináře Džamála Chášukdžího na konzulátu v Istanbulu. Informovala o tom agentura Reuters. Chašukdží byl zavražděn na saúdskoarabském konzulátu začátkem října. Obvinění prý novináře zdrogovali a rozčtvrtili. Rijád jeho smrt pod mezinárodním nátlakem přiznal, zapojení do vraždy ale odmítá. 

Kresba Milana Kounovského

Podívejte se na karikatury Deníku, které vystihují aktuální témata z Česka i ze světa.    

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT