Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V patnácti za volant. K řízení mikroaut Ligier stačí "papíry" na moped

Že už v patnácti letech můžete dostat řidičský průkaz a usednout na malou motorku, je všeobecně známé. Už méně se ale ví, že ve stejném věku lze řídit i auto. Dnešní mládež tedy nemusí čekat až do osmnácti let. Řídit totiž může takzvaná mikroauta. Ta od známých výrobců Ligier a Microcar nově můžete koupit v plzeňském Autosalonu Dajbych.

24.6.2016
SDÍLEJ:

Auta značky Ligier se mohou řídit už od 15 let.Foto: Ligier

S řidičským oprávnění skupiny AM nezletilí řidiči skutečně mohou šoférovat také dvoustopé vozidlo – tedy pokud splňuje několik jasných podmínek.

Takový stroj musí v nenaloženém stavu vážit maximálně 350 kilogramů, spalovací motor musí mít maximální výkon 4 kW (5,5 koňských sil) a konstrukční rychlost nesmí přesáhnout 45 km/h.

Závodní kořeny

Často se těmto specifickým vozítkům říká mopedauta nebo mikroauta. A pro nezletilé řidiče mohou být doslova požehnáním. Vždyť k „dospělému" automobilu mají o mnoho blíž než malé motorky nebo tříkolky.

Nejprogresivnějším výrobcem mikroaut je francouzská společnost Ligier Automobiles, pod níž patří dvě značky: Ligier a Microcar. Vozy obou značek můžete koupit i u nás, nově i v Plzni.

Firmu Ligier založil v roce 1968 závodník a ragbista Guy Ligier. Společnost tehdy vstoupila na trh vozem Ligier JS2, silničním závodním automobilem s šestiválcem Maserati, který poháněl i Citroën SM. Energetická krize v roce však 1973 zapříčinila konec výroby JS2 a Ligier změnil své zaměření právě na mikrovozy.

Mezi lety 1976 až 1996 se přesto se jménem Ligier mohli setkávat fanoušci Formule 1, stejnojmenná stáj totiž v tomto seriálu dosáhla několika zajímavých úspěchů. Získala například 9 vítězství a 50 pódiových umístění.

Důraz na bezpečnost

V současnosti však jméno Ligier šíří především mopedauta. A šíří jej se ctí, výrobky této firmy totiž platí za ty nejkvalitnější. Čtyřkolová vozítka pro vlastníky řidičáku skupiny AM sice montuje řada společností, ale značky Ligier a Microcar si mezi nimi dokázaly vybudovat výjimečné postavení.

Zásluhu na tom má například velký důraz na bezpečnost. Základem konstrukce je totiž silný duralový rám kolem kabiny, který je podobný kleci z rallyových speciálů. Samozřejmostí pak jsou bezpečnostní pásy a vozítka lze vybavit také airbagem řidiče.

Takže rodiče se o své teenagery nemusí bát. Rozhodně ne tolik, jako kdyby jezdili na motorce.

Učí zodpovědnosti

Výhod mikroaut je však mnohem více. Takové vozítko především mladým lidem zajišťuje velkou nezávislost, kterou ocení právě i rodiče. Nemusí aspoň dítěti dělat taxíka…

Mladý šofér zase rychle pochytí řidičské základy, které se mu rozhodně budou hodit po dosažení plnoletosti, nebo se může učit samostatnosti a zodpovědnosti. Například tak, že se bude aktivně podílet na nákladech na provoz.

Autosalon Dajbych, oficiální prodejce strojů Ligier a Microcar, totiž nabízí možnost financovat mikroauto po uhrazení akontace měsíčními splátkami. Ty začínají na 2500 Kč, což je suma, kterou si mladí lidé mohou vydělat na brigádě.

Provoz mopedauta navíc není nákladný. Malý čtyřtaktní naftový motor se totiž i ve městě reálně spokojí se 2,5 litry paliva na 100 kilometrů, takže náklady se s přehledem vejdou pod jednu korunu na každý ujetý kilometr.

Vozítka jsou navíc i díky jednoduché technice velice spolehlivé. A také po koupi neztrácejí tak rychle hodnotu jako klasické vozy.

Ale je tu ještě jedna zajímavá věc. Protože řízení představuje pro teenagery ceněnou a vzácnou výsadu, pečlivě si ji chrání. Proto nepřekvapí výsledky průzkumů, které ukazují, že mladý člověk se spíš rozhodne nepít alkohol, než aby přišel o možnost odjet z mejdanu svým autem.

V suchu. A stylově

To samozřejmě souvisí i s pocity, jaké mladý řidič (či řidička) šoférováním „vlastního" vozu u svých přátel vyvolá. I když jde jen o mopedauto, pořád má dvě sedačky, plnohodnotnou kabinu se střechou a čtyři kola.

Prostě vozítko na celý rok a pro každé počasí. Na rozdíl od motorky tak nemusíte před každým výjezdem studovat meteorologickou mapu.

Ve výbavě navíc může být klimatizace nebo multimediální systém s pořádnou audio soustavou.

Hlavně jde ale o styl. A moderní stroje značek Ligier a Microcar ho rozhodně mají. V nabídce jsou vozítka připomínající ostré hatchbacky nebo sportovní kupé. Jejich budoucí řidiči si navíc mohou pohrát s designem.

Je libo auto s perleťovým lakem? Nebo třeba červenou karoserii v kombinaci s černou střechou? Všechno je možné. Současná mikroauta vážně mohou vypadat skvěle. Ne nadarmo v Ligieru jezdí i nejznámější česká youtuberka Teri Blitzen.

Přesvědčit se můžete sami, stačí navštívit showroom autosalonu Dajbych, autorizovaného prodejce těchto vozů. Poprvé si tak auta pro nezletilé řidiče lze prohlédnout také v Plzni.

Můžete se v nich samozřejmě i svézt, dokonce je možné si je na celé dva dny zdarma půjčit. Stačí se zúčastnit právě probíhající soutěže a mít trochu štěstí při losování.

Autor: Komerční sdělení

24.6.2016
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman (vlevo) a Jiří Drahoš. Kdo usedne na Pražském hradě?
50 11

Zeman si na debaty věří. Drahoš musí ukázat emoce, míní experti

Martin Kratochvíl.
16

Týdenní zkrat: Sedm dní pro Babiše

Tragická nehoda v Turecku. Autobus narazil do stromu, 11 mrtvých

Při havárii autobusu v Turecku zemřelo 11 lidí a 46 se zranilo. Většina z cestujících byli rodiny s dětmi, které mířily na lyže do hor. Autobus sjel ze silnice a narazil do stromu. Příčina neštěstí se vyšetřuje.

Tomáš Sedláček: Volit Babiše? To je chování ovce se stockholmským syndromem

/ROZHOVOR/ Ekonom Tomáš Sedláček je mužem mnoha zájmů, debatér, esejista, optimista a srdcař. Momentálně se vedle svého oboru hodně věnuje teologii a logice. Vtipně podotýká, že slavní mistři logiky nekončili úplně dobře, protože jejich mozky tu zátěž nevydržely, ale "u nás, kde zároveň platí, že jedna je i není jedna, by se museli zbláznit asi za hodinu". 

AKTUALIZUJEME

VIDEO: Mladý řidič nepřežil na Karvinsku srážku s autobusem

K tragické nehodě autobusu a osobního automobilu došlo v pátek večer v Havířově-Šumbarku. Na místě zůstal jeden mrtvý.

Nejprodávanější auta roku 2017. První místo není překvapivé, jak dopadla Škoda?

Se začátkem nového roku se objevují i nejrůznější statistiky a průzkumy, které hodnotí rok minulý - a to rovněž v automobilovém průmyslu. Velice zajímavý je pak pohled na celosvětový žebříček aut, kterých se prodalo vůbec nejvíce. V první třicítce vozů se drží i jedna škodovka, zatímco na prvním místě kdovíjaké překvapení nečekejte.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>