Zapomeňte ovšem na předobraz skladníků  v „myších pláštích“ z dob socialismu, kteří nervózně pobíhají sem a tam a s tužkou za uchem zoufale „vyhlašují pátrání“ po šoupátku, které nutně potřebuje jejich zákazník na opačném konci světa.

„Čtečky čárových kódů a perfektně propracovaný systém řízený počítačem. Bez toho se dnes skladník v Moravia Systems neobejde. Každé sáhnutí vedle by pro našeho zákazníka mohlo znamenat i milionové ztráty, než bychom svou chybu napravili. Takže si ji prostě nemůžeme dovolit,“ přibližuje Jaromír Holeček, který skladu ve Vracově už řadu let šéfuje.

Logistika, do které patří skladování a přeprava zboží, je dnes podle něho skutečně jedním z faktorů, které významně ovlivňují konkurenceschopnost firem na trhu. A u společností, které mají v portfoliu zákazníky z oblasti petrochemického průmyslu, energetiky či potravinářství, kde se denně točí miliony korun, to platí dvojnásob. Dnešní zákazníci se neřídí jen oblíbeným heslem „Už včera bylo pozdě“.

„Požadavky našich odběratelů na evidenci, skladování, balení a přepravu zboží  se stupňují a dnes není zakázka postavená pouze na kvalitě samotného dodávaného zboží a bleskové dopravě na místo určení.  Představte si, že se naše armatury za miliony korun houpou i několik týdnů v útrobách lodí na mořích, několikrát se překládají v přístavech, kde může dojít k jejich poškození. Trend poslední doby nás nutí používat čím dál sofistikovanější balení armatur a ukládání do speciálních certifikovaných beden. Často upevňujeme obsah beden tak, že se v kamionu na rozbitých silnicích nehne ani o milimetr,“ vysvětluje Holeček. Dnešní požadavky zahraničních i tuzemských zákazníků na kvalitu dodávky nutí firmu zvyšovat nároky na dříve nepříliš kvalifikovanou práci skladníků a investovat do  nových balicích technologií. 

Speciální uzavírací a pojistné ventily, které Moravia Systems dodává, se tak při přepravě hýčkají podobně, jako třeba křehké skleněné ozdoby na vánoční stromečky, jídelní servisy ze světoznámých porcelánek nebo vakuovaná vařená červená řepa. Služby do 24 hodin, každodenní požadavky na rychlost balení i samotnou přepravu, to vše nutí zdejší skladníky kmitat téměř jako mechaniky stáje McLaren při zastávce formule v boxu.  Stačí se o trochu zpozdit, a může být problém.  

„Zboží dáváme do hliníkových třívrstvých folií nebo pytlů. Z nich se dokonale odsaje vzduch tak, aby při skladování v nestandardních podmínkách materiál nepodléhal korozi. V některých zemích, kam dodáváme, dochází totiž k prudkým změnám teploty i vlhkosti vzduchu. Proto se v některých případech přímo do armatury vkládá antikorozní látka. Armatury se pak v bedně perfektně upevní klínky, bublinkovou folií, pěnou nebo trámky,“ říká manažer skladu.   

Irák, Omán, Saúdská Arábie nebo třeba Dánsko - i kdyby tam regulační ventil s pneumatickým ovládáním nebo manometry ležely v bedně rok, musí je zákazník vybalit neporušené. Je také samozřejmostí, že se při vstupní a výstupní kontrole zboží pořizuje pečlivá fotodokumentace, která, v případě problému,  může předejít zbytečnému dohadování, kdo za problém může a firmě ušetřit nemalé peníze.

 „Každá bedna pro přepravu armatur musí navíc splňovat přísné normy.  Především musí být fumigovaná, tedy její dřevo tepelně ošetřené tak, aby neobsahovalo dřevokazné škůdce, hmyz a roztoče,“ vysvětluje Holeček.

Velikost balení, rozměry bedny, brutto a netto váha, obsah bedny – to jsou běžné údaje pro přepravu zboží. Také armatury mají svoje „rodné listy“. Ke každé zásilce před expedicí vystavuje šéf skladníků z firmy, která dodává zboží i do těch nejexotičtějších destinací, spoustu papírů. Tahle bedna do Hamburku, jiná do elektrárny Muara Tawar v Indonésii, tamta zase do irácké Basry.

„Kolik jsem měl bezesných nocí, než jsme ty tisíce položek zboží rozdělili tak, abychom šli najisto a neztráceli čas? Hodně,“ směje se muž, na kterém z části stojí renomé firmy i aura její spolehlivosti.  „Jsme jen lidé, nejsme stroje,“ přiznává. „Expedujeme velké zakázky pro deset až patnáct odběratelů denně. Takže se už i stalo, že bedna, která měla skončit v Ostravě, se octla v Aši,  a naopak,“ pokrčí rameny s tím, že i tuto situaci ale velmi rychle vyřešil ke spokojenosti zákazníka.  

Společnost Moravia Systems a.s. byla založena Karlem Komárkem v roce 1992 a patří do skupiny KKCG. Na český a slovenský trh dodává průmyslové armatury, potrubí a potrubní díly pro energetiku, chemický a petrochemický průmysl, plynárenství, vodárenství a další obory. Zajišťuje také záruční i pozáruční autorizovaný servis armatur, projektování i inženýring. Exkluzivně zastupuje přední světové výrobce průmyslových armatur a příslušenství. Samostatná sofistikovaná sekce Měření a regulace, která sídlí ve Vracově, servisuje výrobky celosvětového koncernu General Electric. Obchodními partnery Moravia Systems jsou např. ČEZ, Čepro či Slovnaft.